Friday, January 4, 2019

SEMANGAT MEMBANGSA YANG MUDAH TERPADAM oleh Roslan Ab Hamid

SEMANGAT MEMBANGSA YANG MUDAH TERPADAM
.
1. Sebulan lepas, sekitar November, kalangan orang kuat partai cuba timbukan semangat Melayu dengan kempen boikot kedai Cina. Seperti biasa, semua ini akan gagal apabila ia dimulakan hanya dengan bekal "semangat politik".
.
2. Beberapa buah bas cuba diangkut untuk membeli di ST Rosyam Mart. Saya senyum sahaja. Benarlah semangat tidak akan lama dapat mengugat. Apatah lagi apabila ia di buat tanpa ada usul dan siasat.
.
3. Sekitar buan Jun,saya ada google, tentang usaha, pengusaha pasar borong, Sri Ternak Group of Companies, merancang membuka lebih banyak pasar raya berkonsep moden di Lembah Klang.
.
4. Pengarah Eksekutif Sri Ternak Group of Companies, Datuk Raymond Ho bekata pasar raya berkonsep  moden itu lebih menarik memandangkan pelanggan hari ini mengutamakan barangan harga patut.  Pada masa yang sama mahukan persekitaran membeli-belah yang selesa.
.
5. Ini kata Datuk Raymond Ho, “Kami yakin kedai berkonsep baharu ini akan menyediakan persekitaran lima bintang dan perkhidmatan bertaraf dunia, dan pada masa yang sama menjual barangan pada harga borong,” katanya kepada Bernama.
.
6. Dan Datuk Raymond Ho, berkata lagi, "Sri Ternak Group baru-baru ini melancarkan pasar raya berkonsep moden pertamanya, ST Rosyam Mart di Setiawangsa, secara usaha sama dengan selebriti Datuk Rosyam Nor. Ho berkata lagi, pasar raya baharu kumpulan itu yang dengan usaha sama Rosyam dilancarkan lepas Aidil Fitri.
.
7. ST Rosyam Mart yang beroperasi 24 jam merupakan  pasar raya keempat dalam kumpulan Sri Ternak Group, selepas dua premis di Selayang dan sebuah di Pasar Borong Selangor, Seri Kembangan.
.
8.  Garisbawahi, kita sokong Datuk Rosyam. Dia adalah usahawan yang hebat. Namun , jangan kita mainkan cerita bangsa dan agama hanya untuk semarakkan kempen boikot yang tidak kena pada tempat dan masa. Akhirnya kita yang malu sendiri.
.
9. Soal bisnes dan keusahawanan jangan ditimbulkan dalam amarah politik yang entah apa apa. Ia tidak akan ke mana mana dan kita akan jadi bulldozer orang politik sahaja akhirnya.

No comments: