Tuesday, April 10, 2012

25 Nasihat Luqmanul Hakim Kepada Anaknya Untuk Pengajaran Bersama.

Nasihat #1
Hai anakku! ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

Nasihat #2
Orang - orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari ALLAH juga.

Nasihat #3
Hai anakku! orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kepada ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.


Nasihat #4
Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.

Nasihat #5
Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

Nasihat #6
Dan selalulah berharap kepada ALLAH tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kepada ALLAH dengan sebenar-benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.


Nasihat #7
Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal-hal yang tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.


Nasihat #8
Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih lagi daripada semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yang jahat.


Nasihat #9
Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

Nasihat #10
Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya.

Nasihat #11
Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah untuk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.

Nasihat #12
Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan, kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kepada anjing sahaja.

Nasihat #13
Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.


Nasihat #14
Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yang takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.


Nasihat #15
Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yang mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.

Nasihat #16
Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura-pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.

Nasihat #17
Selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga.

Nasihat #18
Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.

Nasihat #19
Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya yang akan mendatangkan cela pada dirimu.

Nasihat #20
Hai anakku; janganlah engkau condong kepada urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

Nasihat #21
Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata-kata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.


Nasihat #22
Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia siakan hartamu.


Nasihat #23
Barang sesiapa yang penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yang pendiam akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun, dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.

Nasihat #24
Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.


Nasihat #25
Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yang engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

Instagram Acquired By Facebook For $1 Billion

The social network announced Monday that it is buying photo-sharing service Instagram, a two year-old San Francisco-based company that has attracted more than 30 million users, for $1 billion in a cash and stock deal.

The deal marks an attempt by Facebook to maintain dominance in an area that has proved one of its stickiest and most popular features: photo sharing. At the end of last year, Facebook users were uploading more than 250 million photos a day, on average, according to Facebook's filing with the SEC. The social network's members also spend nearly a fifth of their time on the site browsing photos, a 2011 comScore study found.

Instagram has, in just two short years, developed an offering that has proved attractive and compelling to a diverse group of users, and Facebook no doubt hopes to capitalize on the photo sharing app's expertise, particularly in mobile.

In an update posted on his Facebook profile, Facebook co-founder and CEO Mark Zuckerberg explained that the "talented team" at Instagram will be joining Facebookto help the social network add new features to its photo-sharing offerings.

"For years, we've focused on building the best experience for sharing photos with your friends and family," the Facebook CEO explained. "Now, we'll be able to work even more closely with the Instagram team to also offer the best experiences for sharing beautiful mobile photos with people based on your interests."

Zuckerberg also wrote, "We will try to learn from Instagram's experience to build similar features into our other products. At the same time, we will try to help Instagram continue to grow by using Facebook's strong engineering team and infrastructure."

(Source - http://www.huffingtonpost.com)

What's the Difference Between T568A and T568B?

When it comes to wiring RJ45 data jacks and plugs, ANSI, TIA and EIA agree on two wiring standards: T568A and T568B. While these standards are very similar and can oftentimes be chosen according to nothing more than the installer’s preference, there are a few significant differences between the two, and it’s very important to know about these before you begin to build – or expand – your network.

How are T568A and T568B similar?
The main similarity between T568A and T568B is that they both provide wiring schemes for terminating twisted-pair copper network cable (CAT cables) to 8-position RJ45 jacks and connectors. “8 position” refers to the fact that RJ45 data transmission requires 8 conductors, which are provided by the 4 twisted wire pairs found in the copper-based network cable we just mentioned. The pairs in this type of cable are based on four colors (blue, orange, green and brown), with each of pair consisting of solid-colored wire twisted together with another wire that’s of the same color, but striped with white. When untwisted, the 4 pairs result in 8 individual wires: one for each pin of the jack or plug.

What do the T568A and T568B wiring schemes look like?

diagram of the T-568B standard
diagram of T-568A standard

What makes them different?
If you look closely at the two wiring diagrams shown above, you’ll see that the only difference (to the eye, at least) between T568A and T568B is that the pin positions for the green and orange pairs have been switched. But aside from the color reversals, there are a couple of compatibility factors that can affect your choice of an RJ45 wiring scheme.

Even though backward compatible with both one-pair and two-pair USOC wiring schemes, T568A has been largely superseded by the more up-to-date T568B. T568B and has become – overall – the most widely chosen wiring schematic because it matches AT&T’s old 258A color code, but at the same time accommodates for current and future needs. In addition, T568B offers backward compatibility with USOC, though for only one pair.

Can T568A and T568B be combined or interchanged? How do I know which one to use?
As a general rule, T568A and T568B should not be combined or interchanged. Keeping in mind that T568B is the preferred format for new networks, you’re (technically) free to choose either wiring scheme for cases in which a new network is being built from the ground up. But when an existing network infrastructure is being expanded upon, it’s vital that you find out (through either records or cable testing) which wiring schematic was originally used, and continue on within that standard.

Why is it so important that cabling updates and additions be made in accordance with the network’s original wiring standard? Continuity. It’s simple, really… if the wires don’t match up color-to-color and stripe-to-stripe when plugs and jacks are connected, data signals just won’t transfer.

There are rare instances when T568A-wired components need to be connected to T568B-wired components, and in these cases, a crossover cable (a patch cord that has an A-configured plug at one end, and a B-configured plug at the other) is used to smoothly transition between standards without compromising data.

(Sources - http://cableorganizer.com)

Latarbelakang Sistem Pendidikan di Malaysia - Sejarah Awal Semasa British

Sebelum kedatangan pihak British ke Tanah Melayu, sistem pendidikan orang Melayu adalah berlandaskan kepada pelajaran agama Islam, iaitu kitab suci Al-Quran. Mereka ketika itu menjadikan surau dan masjid sebagai tempat untuk menuntut ilmu dengan mengkaji ayat-ayat kitab Al-Quran. Pelajaran yang diperolehi ketika itu melalui dengan menghafal ayat-ayat Al-Quran, menghafal doa, dan mempelajari mengenai ajaran Islam dengan merujuk kepada imam dan para guru agama.

Pada ketika itu, sistem pemerintahan yang dijalankan adalah pemerintahan beraja. Jadi, tidak timbul masalah berkenaan dengan perebutan kuasa untuk memerintah. Pendidikan yang penting pada ketika itu ialah pendidikan Islam di mana yang mula berkembang dengan kewujudan sekolah-sekolah pondok dan madrasah sebagai tempat mendapat pendidikan Islam.

Menurut Wilkinson, murid di pondok mula belajar perkataan-perkataan Arab dan selepas sudah menguasainya, mereka akan terus mempelajari dengan cara menghafal huruf abjad Arab supaya menjadi sebagai panduan membaca doa dan teks Arab (dalam Mok Soon Sang, 2000:1-2).

Sewaktu zaman penjajahan British, mereka telah melaksanakan sistem pendidikan yang berteraskan pendidikan Inggeris, di mana sekolah-sekolah aliran Inggeris ini mengajar mata pelajaran dalam bahasa Inggeris. Hal demikian memberi cabaran dan halangan terhadap bangsa Melayu ketika itu kerana majoriti masyarakat Melayu tidak mahir untuk menggunakan bahasa Inggeris dengan baik. Hal ini pula ditambah dengan dasar yang dibuat oleh pihak British untuk menyekat kemasukan pelajar-pelajar Melayu untuk belajar di sekolah Inggeris kerana mereka bimbang jika orang-orang Melayu belajar dengan pandai, ia akan membuat kedudukan Inggeris tergugat (Sufean Hussin, 2002:129).

Hanya pelajar-pelajar Melayu yang terdiri dari kelas atasan sahaja yang diberi peluang untuk belajar di sekolah Inggeris. Pada zaman penjajahan ini, dasar pendidikan – terutama sistem persekolahan – tidak menghasilkan keberkesanan yang positif, terutama untuk perpaduan dan pelaksanaannya mempunyai banyak kelemahan kerana British hanya mementingkan keuntungan ekonomi dan kedudukan sendiri sahaja (Ibrahim Saad, 1986). Semasa penjajahan British, pihak Inggeris juga telah mewujudkan sekolah vernakular Melayu, sekolah vernakular Cina, dan sekolah vernakular Tamil (Shahril @ Charil Marzuki & Habib Mat Som, 1999:3-7).

Kewujudan sekolah vernakular telah menyebabkan masyarakat Melayu, Cina, dan India dipisahkan mengikut sistem persekolahan; dan menyebabkan hubungan mereka semakin renggang. Sekolah vernakular Melayu, Cina, dan India mempunyai kepentingan tersendiri, terutama untuk kaum tertentu, iaitu sekolah Melayu untuk kepentingan orang Melayu, sekolah Cina untuk kepentingan orang Cina, dan sekolah Tamil untuk kepentingan orang India.

Tetapi British tidak memainkan peranan dengan adil, terutama dari segi layanan yang setaraf kepada semua bangsa. Contohnya, sekolah vernakular Melayu dan Tamil hanya terhad untuk sekolah rendah sahaja, manakala sekolah vernakular Cina mendapat keistimewaan melalui sekolah rendah (6 tahun), junior middle (3 tahun), dan senior middle (3 tahun). Lulusan untuk sekolah Melayu hanya setakat memenuhi keperluan tenaga manusia yang paling rendah.

Laporan Barnes 1950 telah menjadi penggerak perubahan kedudukan pendidikan orang Melayu kerana telah bangkit kesedaran semangat nasionalisme selepas tamat Perang Dunia II pada tahun 1946 (Shahril @ Charil Marzuki & Habib Mat Som, 1999:9). Mengikut laporan Barnes 1950, kewujudan sekolah vernakular tidak menyumbang ke arah perpaduan kaum, di mana antara syor Jawatankuasa Barnes adalah sekolah-sekolah vernakular Melayu, Cina, dan Tamil hendaklah dibubarkan dan digantikan dengan satu jenis sekolah sahaja, iaitu sekolah kebangsaan.

Tetapi masyarakat Cina merasa kedudukan mereka tergugat dan atas desakan kaum mereka sendiri, juga kerana terhasilnya Laporan Fenn-Wu 1951, berusaha dan bertujuan untuk mempertahankan kedudukan pendidikan masyarakat Cina. Perubahan pendidikan sentiasa berlaku ketika itu kerana kehendak rakyat perlu dipenuhi bagi menjamin perpaduan dan kesejahteraan negara.

Ordinan Pelajaran 1952 telah ditubuhkan, impak daripada hala tuju Laporan Barnes 1950 dan Laporan Fenn-Wu 1951 yang berlainan matlamat untuk dicapai. Maka, singkat kata, kesan daripada sistem pendidikan penjajahan British itu adalah wujudnya: (1) Sekolah Pondok dan Madrasah, (2) Sekolah Vernakular Melayu, (3) Sekolah Vernakular Cina, (4) Sekolah Vernakular Tamil, dan (5) Sekolah Inggeris.

Temubual bersama Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad - Alumni UiTM.

Dimaklumkan Radio UFM bakal mengadakan temubual bersama Yg. Bhg. Dato' Dr. Kamarul Rashdan Salleh, Pengarah Urusan Syarikat Perumahan Negara Berhad berkenaan Skim Rumah Pertamaku. Berikut adalah maklumat program:


Program : Bicara Tokoh


Tarikh : 10 April 2012 (SELASA)


Masa : 3.00 petang – 4.00 petang




Program temubual berkenaan boleh diikuti secara langsung menerusi Frekuensi 93.6 (Sekitar Lembah Kelang Sahaja) dan juga menerusi Internet di laman sesawang www.ufm.uitm.edu.my/ . Bagi para pendengar yang ingin mengemukakan soalan atau memberikan pendapat, ianya boleh disalurkan melalui panggilan telefon di talian 03-55443687 dan juga menerusi laman Facebook iaitu www.facebook.com/pages/UFM-Radio/69950746934. Menerusi temubual berkenaan diharapkan akan dapat memberikan input-input terkini dan menjawab persoalan berkaitan dengan Skim Rumah Pertamaku.