Tuesday, April 28, 2009

Ibrahim Abu Shah - Menyingkap Pengurusan Universiti

Mengurus sebuah universiti yang besar seperti Universiti Teknologi MARA (UiTM) bukanlah suatu tugas yang mudah. UiTM adalah Institut Pengajian Tinggi (IPTA) terbesar di Malaysia. Jadi masalahnya juga besar dan cabarannya juga besar.

Dimana wujud satu negeri maka disitu akan ada UiTM. Malah sesetengah negeri mempunyai 3 kampus. Lebih daripada itu, UiTM bukan hanya sebuah universiti semata-mata. Di dalamnya, UiTM mempunyai seribu watak, beribu wajah dan beribu liku. Kesah survival bangsa, pengimbang keharmonian negara, politik, budaya kecil dan pelbagai yang menjadi intipan masyarakat.

Profesor Dato' Seri Ibrahim Abu Shah adalah hasilan pertama UiTM yang dilantik menjadi Naib Canselor pada 1 Januari 2001. Tarikh perlantikan itu sendiri berlangsung ketika dunia baru sahaja melangkah ke alaf baru. Tentu sekali cabaran yang harus dipikul oleh Dr. Ibrahim bukan kepalang besarnya. Perlantikan ini merupakan satu pengiktirafan tertinggi kerajaan kepada peranan UiTM dalam proses pembangunan negara. Ia perlu dirakam sebaik mungkin kerana disebalik perlantikan tersebut terdapat pelbagai cerita menarik yang menyentuh keperitan, kesusahan, keriangan dan cabaran.

Untuk mengetahui cerita sepenuhnya anda boleh baca buku bertajuk Ibrahim Shah - Menyingkap Pengurusan Universiti oleh Muhd Kamil Ibrahim dan Nasrudin Mohammed.

Apa Itu Training ESQ 165?

Oleh Diyanah Anuar (email: diyanah@bharian.com.my)

Pakar latihan sumber manusia yang juga pengasas model latihan kepimpinan terkenal, ESQ 165, Dr Ary Ginanjar Agustian berkata, dalam situasi global sekarang, pengurusan syarikat harus memberi tumpuan kepada soal emosional dan spiritual pekerja.

Bagi Dr Ary, inilah aspek utama yang mempengaruhi motivasi pekerja. Beliau berkata, pendekatan tidak mengenepikan aspek emosional dan spiritual sepatutnya diamalkan mana-mana organisasi, bukan hanya mengutamakan aspek intelektual seperti yang lazim ddiamalkan oleh organisasi.

Disebabkan terlalu mementingkan kecerdasan intelektual dalam semua perkara, inilah yang berlaku kepada kebanyakan organisasi gah terpaksa menghentikan operasi mereka. Rata-rata organisasi terbabit sebelum ini cuma mementingkan intelektual dan mengabai nilai emosional dan spiritual. Sedangkan elemen ini adalah ruang paling utama bagi manusia, katanya dalam pertemuan bersama Tanya Pakar.

Gabungan kecerdasan intelektual, emosional dan spiritual inilah menjadi teras model latihan ESQ 165 yang diperkenalkan Dr Ary sebagai latihan kepimpinan dan pembangunan manusia sejak beberapa tahun lalu. ESQ diibarat pembuka hubungan rahsia dalam dunia perniagaan, profesionalisme dan pengurusan moden. Semua aspek ini ada hubung kait dengan dasar Islam iaitu nilai keislaman, rukun islam dan rukun iman.

Kajian dan pemahaman terhadap semua elemen ini mencetuskan idea yang dinamakan ESQ (Emotional Spiritual Quotient atau Kecerdasan Emosional dan Spiritual). Idea yang diperkenalkan Dr Ary ini menjadi paradigma dalam bidang sumber manusia yang menggabungkan sains, sufisme, psikologi dan pengurusan.

Baru-baru ini, ketika menghadiri Majlis Wacana Ilmu : ESQ Dalam Bidang Pengurusan anjuran bersama UEM Academy serta Pusat Bahasa dan Pembangunan Insan Universiti Teknikal Malaysia, Melaka dengan kerjasama Pusat Kepimpinan ESQ Malaysia, Dr Ary sempat meluangkan sedikit masa ditemubual Tanya Pakar mengenai keperluan ESQ dalam pengurusan dan pembangunan manusia.

Ikuti soal jawab Tanya Pakar dengan Dr Ary.

Apa sebenarnya yang dikatakan latihan kepimpinan ESQ?

ESQ adalah latihan yang diadakan selama dua hingga tiga hari yang menggunakan modul pembangunan karakter, ESQ 165. Modul ini menyepadukan rasionalisasi dalam dunia perniagaan dengan spiritual. Latihan ini juga membimbing individu dalam membina karakter dan prinsip hidup.

Siapa kelompok individu yang memerlukan latihan seperti ini? Apakah ia khusus untuk golongan tertentu saja?

ESQ tidak khusus untuk sesuatu golongan saja tapi untuk semua. Modul ini disediakan dalam beberapa jenis berlainan untuk eksekutif, profesional, individu biasa, penuntut universiti, remaja dan kanak-kanak.

Apa yang dapat diperoleh daripada latihan ini?

Program ini bertujuan menyingkap nilai dalaman seseorang seperti kejujuran, tanggungjawab, kerjasama, disiplin, keadilan, wawasan dan keprihatinan. Semua nilai ini dimiliki setiap manusia tidak kira bangsa, pekerjaan mahupun pangkat seseorang. Dalam latihan yang mengambil masa dua ke tiga hari ini, sebahagian besar maklum balas yang diterima adalah perubahan positif peserta dalam hubungan dan tanggungjawab mereka kepada keluarga, kerjaya, masyarakat dan negara.

Mengapa perlunya latihan yang menerapkan unsur kecerdasan spiritual untuk individu, organisasi dan juga masyarakat secara keseluruhannya?

Selama ini, kebanyakan pengurusan dan pembangunan sumber manusia lebih menekankan kecerdasan intelektual saja. Untuk menghadapi cabaran dunia masa kini, kecerdasan intelektual saja tidak mencukupi.

Kita perlu mantapkan kecerdasan emosi yang banyak berteras persoalan what do I feel (apa yang saya rasakan). Penekanan terhadap kecerdasan emosi mampu melahirkan individu yang hebat tapi apabila mereka berdepan dengan masalah besar, kebanyakannya kecundang.

Dari situ, pengkaji menemukan sebuah lagi kecerdasan yang diperlukan untuk mengatasi kekurangan ini. Ini ialah tumpuan kepada satu lagi kecerdasan fungsi otak ketiga, di mana manusia terus mencari makna kehidupan, untuk apa mereka hidup dan untuk apa mereka bekerja. Ini yang disebut kecerdasan spiritual. Inilah yang melengkapkan keupayaan fizikal, intelektual dan emosional.

Mengapa anda katakan kecerdasan intelektual saja tidak mencukupi?

Kajian mendapati, pengaruh kecerdasan intelektual (IQ) tidak lebih daripada 20 peratus daripada kejayaan seseorang. Selebihnya dipengaruhi kecerdasan lain. Kebanyakan individu yang sudah berada di tahap berjaya dari segi material berasa diri mereka terbelenggu dan masih tidak mendapat makna sebenar kehidupan mereka.

Mentaliti yang membelenggu manusia selama ini, di mana cuma mengutamakan kecerdasan intelektual, membuatkan dunia ini seolah-olah terbahagi kepada dua. Sebagai contoh, sebahagian manusia yang hidupnya berorientasikan material saja dan tidak mengambil berat hal akhirat manakala sebahagian lagi cuma berfokus kepada ketuhanan saja tapi tidak berjaya dalam soal keduniaan.

Tumpuan yang diberi kepada keperluan kecerdasan intelektual saja membuatkan wujudnya jenayah, penyelewengan dan rasuah kerana manusia begini mudah dipengaruhi unsur lain dan menyalahguna kebijaksanaan yang dimiliki.

Mereka yang berorientasikan kecerdasan intelektual semata-mata selalunya tidak tahu bagaimana hendak memanfaatkan kelebihan mereka itu. Perkara ini yang ingin diajar menerusi model ESQ 165 ini.

Bagaimana untuk menggabungkan ketiga-tiga kecerdasan ini?

Intelektual, emosional dan spiritual - ketiga-tiganya tidak dapat dipisahkan. Semua ini perlu digabungkan dan saling menyokong antara satu sama lain dalam memacu seseorang mencapai kejayaan.

Kadangkala motivasi yang diperoleh daripada sesebuah program latihan hanya bertahan untuk sesuatu tempoh saja. Kemudian, seseorang individu akan kembali kepada tabiat lama mereka. Bagaimana hendak mengekalkan motivasi yang diperoleh?

Latihan ESQ adalah latihan yang berterusan. Apa yang diperoleh dalam latihan ESQ biasanya akan menjadi (ritual) amalan peserta. Elemen yang diterapkan dalam modul ini banyak berhubung dengan unsur ketuhanan seperti Asmaul husna dan sebagainya.

Jadi, jiwa kita akan lebih tenang dan semakin hari diri kita akan bertambah baik. Apa yang menyebabkan sesetengah daripada kita tidak dapat mengekalkan motivasi yang diperoleh adalah kerana elemen ritual ini diasingkan daripada motivasi untuk mencapai kejayaan.

Bimbingan untuk mencapai kejayaan dunia dan kejayaan akhirat diasingkan. Tapi, dalam ESQ, kedua-dua bimbingan ini digabungkan untuk melahirkan manusia hebat.

Selain itu, program yang disediakan untuk alumni ESQ (mereka yang pernah menghadiri latihan ESQ) juga diadakan sebagai cara memperbaharui (recharge) motivasi yang ada.

Apakah kegiatan yang disediakan untuk Alumni ESQ selepas latihan yang mereka sertai?

Kegiatan yang disediakan untuk Alumni ada pelbagai. Alumni boleh menyertai aktiviti berbentuk forum, perjumpaan, ataupun aktiviti lain yang dianjurkan dikalangan mereka sendiri.

Sejauh mana perlunya aplikasi latihan seperti ESQ ini bagi organisasi menghadapi kemelut kesuraman ekonomi seperti yang dihadapi dunia hari ini?

Bila bercakap mengenai pengurusan organisasi, dua perkara yang berkaitan adalah manusia dan kaedah. Dari segi manusia, jika selama ini mereka hanya berteraskan pemikiran intelektual, rata-ratanya tidak bersedia berdepan dengan krisis.

Pihak pengurusan pula tidak mampu menguruskan sumber manusia dengan baik apabila berdepan dengan krisis. Contoh yang boleh menggambarkan perkara ini adalah organisasi perniagaan yang dari negara kuasa besar, lumpuh begitu saja apabila berlakunya krisis ekonomi.

Perkara ini berlaku mungkin kerana kecerdasan emosional tidak pernah dititik beratkan baik di sekolah ataupun universiti yang mana kebanyakannya lebih mementingkan kecerdasan intelektual. Selepas menghadapi masalah ekonomi seperti sekarang ini, barulah dunia mula membuka mata bahawa kecerdasan intelektual semata-mata tidak mencukupi.

Bagaimana kecerdasan emosional dan spiritual dapat membantu seseorang individu atau organisasi?

Mereka yang memiliki kecerdasan emosional mampu mengawal emosi mereka ketika berdepan dengan cabaran kehidupan, kerjaya dan ekonomi. Mereka yang memiliki kecerdasan spiritual pula mampu menemukan makna sebenar pekerjaan mereka.

Banyak tekanan dihadapi rata-rata pekerja masa kini adalah kerana dunia pekerjaan mereka mempraktikkan ilmu pengurusan yang lebih banyak mengutamakan sasaran syarikat, berbanding sasaran diri mereka.

Pendekatan pengurusan sedia ada secara tidak langsung mewujudkan jurang antara pihak pengurusan dan juga pekerja. Kaedah pengurusan untuk dunia dan kaedah pengurusan akhirat juga dipisahkan.

Kita harus sedar, manusia bukan hanya tubuh fizikal, tapi juga spiritual. Oleh itu, kita memerlukan model yang menggabungkan pengurusan menerusi spiritual, emosional dan intelektual. Kecerdasan emosional yang dimaksudkan ini adalah kemampuan untuk merasai perasaan orang lain dan kemudian menjadikan pengetahuan itu sebagai maklumat penting untuk mengambil tindakan. Ini yang boleh dipraktikkan pengurusan sesebuah organisasi.

Adakah wujud sebarang cabaran dalam menyampaikan latihan ESQ kepada peserta yang mengikutinya?

Dalam memberi bimbingan dan latihan ESQ ini, antara cabaran utama yang dihadapi adalah cara pemikiran peserta yang mengikuti latihan. Rata-ratanya sudah diterapkan dengan pemikiran yang membezakan soal agama dan dunia.

Mana tidaknya, selama ini kita sudah dipupuk dengan konsep merujuk kepada Barat dalam kebanyakan perkara dalam kehidupan termasuk soal ekonomi dan sebagainya. Cukup mencabar untuk membuatkan peserta menukar cara pemikiran mereka dan menggabungkan kedua-dua soal dunia dan agama kepada satu.