Tuesday, April 28, 2009

Ibrahim Abu Shah - Menyingkap Pengurusan Universiti

Mengurus sebuah universiti yang besar seperti Universiti Teknologi MARA (UiTM) bukanlah suatu tugas yang mudah. UiTM adalah Institut Pengajian Tinggi (IPTA) terbesar di Malaysia. Jadi masalahnya juga besar dan cabarannya juga besar.

Dimana wujud satu negeri maka disitu akan ada UiTM. Malah sesetengah negeri mempunyai 3 kampus. Lebih daripada itu, UiTM bukan hanya sebuah universiti semata-mata. Di dalamnya, UiTM mempunyai seribu watak, beribu wajah dan beribu liku. Kesah survival bangsa, pengimbang keharmonian negara, politik, budaya kecil dan pelbagai yang menjadi intipan masyarakat.

Profesor Dato' Seri Ibrahim Abu Shah adalah hasilan pertama UiTM yang dilantik menjadi Naib Canselor pada 1 Januari 2001. Tarikh perlantikan itu sendiri berlangsung ketika dunia baru sahaja melangkah ke alaf baru. Tentu sekali cabaran yang harus dipikul oleh Dr. Ibrahim bukan kepalang besarnya. Perlantikan ini merupakan satu pengiktirafan tertinggi kerajaan kepada peranan UiTM dalam proses pembangunan negara. Ia perlu dirakam sebaik mungkin kerana disebalik perlantikan tersebut terdapat pelbagai cerita menarik yang menyentuh keperitan, kesusahan, keriangan dan cabaran.

Untuk mengetahui cerita sepenuhnya anda boleh baca buku bertajuk Ibrahim Shah - Menyingkap Pengurusan Universiti oleh Muhd Kamil Ibrahim dan Nasrudin Mohammed.

No comments: