Monday, May 18, 2009

Mengetahui Hakikat Sesuatu Yang Di Ingat - oleh Imam Al-Qusyairi (Part 2)

99 Nama Allah S.W.T ialah 1. Allah 2. Al-Rahman 3. Al-Rahim 4. Al-Malik 5. Al Qudus 6. As-Salam 7. Al-Mukmin 8. Al-Muhaymin 9. Al-Aziz 10. Al-Jabbar 11. Al-Mutakabir 12. Al-Khaliq 13. Al-Baari' 14. Al-Musawwir 15. Al-Ghaffar 16. Al-Qahhar 17. Al-Wahhab 18. Ar-Razzaq 19. Al-Fattah 20. Al-Alim 21. Al-Qaabid 22. Al Baasit 23. Al-Khaafid 24. Ar-Raafi' 25. Al Mu'izz 26. Al-Muzil 27. As-Sami' 28. Al-Basir 29.Al-Hakam 30. Al-'Adlu 31. Al-Khabir 32. Al-Halim 33. Al-'Azim 34. Al-Ghafur 35. Asy-Syakur 36. Al-'Aliyu 37. Al-Kabir 38. Al-Hafiz 39. Al-Muqit 40. Al-Hasib 41. Al-Jalil 42. Al-Karim 43. Ar-Raqib 44. Al-Mujib 45. Al-Waasi' 46. Al-Hakim 47. Al-Wadud 48. Al-Majid 49. Al-Baa'its 50. Asy-Syahid 51. Al-Haqqu 52. Al-Wakil 53. Al-Qawiyu 54. AL-Matin 55. AL-Waliyu 56. Al-Hamid 57. Al-Muhsi 58. Al-Mubdi'u 59. Al-Mu'idu 60. Al-Muhyi 61. Al-Mumit 62.Al-Hayyu 63. Al-Qayyum 64. Al-Waajid 65. Al-Maajid 66. Al-Waahid 67. Al-Ahad 68. As-Samad 69. AL-Qaabir 70. Al-Muqtadir 71. Al-Muqaddim 72. Al-Muakhir 73. Al-Awwal 74. Al-Akhir 75. Az-Zahir 76. Al-Baatin 77. Al-Waali 78. Al-Muta'ali 79. Al-Barru 80. At-Tawwabu 81. Al-Muntaqim 82. Al-Al-'Afuwu 83. Ar-Ra'ufu 84. Maalikul-Mulki 85. Dzul-Jalaali Wal-Ikram 86.Al-Muqsith 87. Al-Jaami'u 88. Al-Ghaniyu 89. Al-Mughni 90. Al-Maani'u 91. Adh-Dharru 92. An-Naafi'u 93. An-Nuur 94. Al-Haadi 95. Al-Badi'u 96. Al-Baaqi 97. Al-Waarits 98. Ar-Rasyid dan 99. As-Sabbur. Inilah yang dinamakan Asma Ul Husna. Inilah nama Allah dan mencerminkan sifatNya melalui nama tersebut yang Maha Agung, Yang Maha Tinggi dan Yang Maha Sempurna. 99 nama ini wajar kita tanam dan suburkan dalam diri, jiwa dan pemikiran kita sehingga ia subur menghijau dan segar mekar sehingga semua tindakan kita adalah cerminan daripada 99 nama tersebut.

Dalam post ini kita mulakan dengan nama Allah S.W.T yang pertama iaitu ALLAH. ALLAH adalah Zat Yang Maha Tinggi, Maha Mulia dan Maha Kuasa. Zat Pencipta Seluruh Alam, langit dan bumi, matahari dan bulan, dan seluruh yang ada. DIA adalah yang wajibul wujud, yang sudah pasti ADA, yang mustahil tiada. Dalam bahasa melayu kuno dapat diertikan sebagai Dewa atau Tuhan. Segala sesuatu yang dianggap sakti dan dipuja. Pada batu bersurat Terengganu yang ditulis dengan huruf arab, kira-kira tahun 1303 Masehi, kalimat Allah Subhanahu Wa Ta'ala telah diertikan dengan Dewata Mulia Raya. Lama kelamaan, perkembangan bahasa melayu dan indonesia semakin maju, kata-kata dewa tidak dipakai lagi bagi mengungkap Tuhan. Tuhan dalam konteks bahasa melayu dan indonesia adalah merujuk kepada ALLAH. Dalam perkembangan bahasa masa kini, sayugia diperingatkan bahawa istilah Tuhan antara orang islam dan kristian adalah berbeza.

Kita orang islam apabila menyebut Tuhan ia merujuk kepada ALLAH, Zat Yang Berdiri Dengan sendiri Nya, kepada Nya kita memohon segala sesuatu, tidak beranak dan diperanakan, dan tidak ada yang menandingiNya sesuatu jua pun, berbeza dengan orang kristian apabila menyebut Tuhan ia merujuk kepada Yesus Kristus, kadang-kadang bercampur baur, sebab menurut ajaran mereka tuhan adalah 'Triniti", atau Tri-Tunggal, yang tiga tetapi satu, dia yang satu tetapi tiga. Dia yang tiga tetapi satu itu ialah Tuhan bapa, Tuhan anak(Isa Al Masih) dan Tuhan ibu (Rohul Kudus). Mereka menyebutnya "Tuhan Yesus". Jadi Tuhan dalam kacamata Islam dan kristian adalah berbeza. Allah tidak dapat digambarkan oleh imiginasi pemikiran manusia, jika Ia dapat digambarkan maka ia bukan Allah.

Bagaimana kita menanam nama ALLAH di dalam jiwa, tubuh dan pemikiran kita sehingga ia subur, mekar dan sebati? Jawaban nya ialah kita mulakan segala aktiviti rutin dalam kehidupan dengan memulakannya dengan nama ALLAH seperti membaca Bismillah, sebaik sahaja tersedar daripada tidur disubuh hari, semasa bangun kita ucapkan Alhamdulilah kerana Allah masih memberikan nafas untuk kita hidup, gosok gigi kita mulakan dengan Bismillah, bila mandi kita baca bismillah, mendirikan solat subuh kita mulakan dengan niat kepada Allah, kita masuk kenderaan untuk ke pejabat kita mulakan dengan nama Allah, melangkah kaki turun dari kenderaan ke pejabat kita sebutkan Allah, mengadap komputer untuk memulakan kerja kita mulai dengan Bismillah, masa sarapan pagi kita mulai dengan Bismillah, kita sambung kerja lagi selepas sarapan kita mulai dengan Bismillah, bila tiba masa rehat tengah hari kita ucapan nama Allah, semasa menyambung kerja semula kita ucapkan Allah.

Malahan semasa nafas naik zikirkan Ya Allah dan semasa nafas turun zikirkan Ya Allah. Zikir ini dinamakan zikir Ismudz Zat, yang terkumpul seluruh fadhilat zikir Al Asma ul Husna. Mereka yang mengamalkannya dengan hati yang khusyuk dan memenuhi segala tertib, rukun dan syaratnya semata-mata mengharapkan keredaan Allah S.W.T, Insyallah akan mendapat manfaat yang tidak terhingga nilainya. Berzikir Ismudz Zat sebanyak 5000 kali setiap hari dengan mengikut kaedah-kaedahnya yang benar akan memberikan fadilah kebersihan rohani dan merupakan syarat mutlak untuk dapat menghubungkan diri dengan Zat Yang Mahasuci Isyaallah.

Zikir Ya Allah itu boleh disebutkan secara jahar(kuat) atau secara sirr(perlahan dalam hati). Digalakkan secara sirr supaya tidak menimbulkan fitnah. Zikirkan Allah, Allah, Allah Ya Allah sepanjang masa, setiap ketika dan setiap masa di dalam hati kita. Lakukan sehingga zikir itu meresap ke dalam pemikiran separa sedar (subconscious mind) kita. Insyaallah, Anda akan bertemu suatu kenikmatan jiwa berupa kelapangan dada, ketenangan fikiran dan kejernihbeningan jiwa yang tidak terungkap dengan kata-kata tapi dirasai didasar hati.