Friday, January 4, 2019

TUJUH NASIHAT RUMI oleh Roslan Ab Hamid

TUJUH NASIHAT RUMI
.
1. Mawlana Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī, lahir 1207 di Afghanistan dan meninggal 1273 di Konya, Turki menulis, "Berhenti bertindak kecil kecilan. Anda adalah alam semesta dalam gerakan gembira". "Jangan melihat ke luar. Lihat lah ke dalam diri dan cari lah arti dan tujuan itu"
.
2. Nasihat nasihat Rumi amat bermakna. Pertama, dari segi kemurahan hati dan membantu orang lain. Dalam hal kedermawan dan menolong orang, jadilah seperti sungai. Rumi kata, jadi seperti sungai yang terus mengalir tanpa henti tanpa kembali. Bukankah satu kebaikan yang kita tanam akan menjadi pokok kebaikan? 
.
3. Dari pokok kebaikan, akan ada buah kebaikan yang banyak. Ini bermakna bahawa satu kebaikan yang kita lakukan, Tuhan akan membalas dengan kebaikan yang bertambah baik terutama jika kebaikan itu dilakukan secara berterusan. Konsistensi dan frekuensi.
.
4. Kedua, ada bait kata puisi dari karya Jalaluddin Rumi yang terkenal iaitu "Dengan hidup hanya sepanjang nafas, jangan menanam apa-apa kecuali cinta" Dalam hal kasih sayang dan cinta, jadi lah matahari. Maksudnya ialah hidup hanya persinggahan, jangan biarkan kebencian menguasai diri. Usahakan mencintai sebanyak mungkin untuk orang di sekeliling kita. Memberi kehangatan kepada siapa saja tanpa diskriminasi. Bukankah setiap manusia tidak suka pada kebencian?
.
5. Ketiga, dalam hal menutup keaiban orang, jadilah seperti malam. Malam gelap membuat orang tidak dapat melihat apa-apa. Inilah perumpamaan, sebagai manusia, mesti menutup aib saudaranya. Seseorang yang diberi mandat untuk menyimpan rahsia mestilah seperti malam yang menutup rapat tanpa membocorkannya.
.
6. Keempat. Dalam hal marah, jadilah seperti orang mati. Ketahuilah, kemarahan itu seperti bara api di hati orang-orang yang boleh memusnahkan diri. Ini dapat dilihat dari kemerahan kedua-dua mata dan ketegangan urat di leher orang yang dikendalikan oleh kemarahan. 
.
7. Mengawal kemarahan bukanlah perkara yang mudah. Cara yang paling berkesan adalah untuk diam. Kerana keputusan yang diambil dalam kemarahan boleh menjadi keputusan yang salah.
.
8. Kelima. Dalam hal kesederhaan dan kerendahan hati jadi lah seperti bumi. Bumi selalu menempatkan dirinya di bawah walaupun kadang-kadang ia lebih baik daripada langit. Sebagai manusia biasa yang penuh dengan kekurangan, tidak ada apa yang dapat kita kongsi, termasuk pengetahuan yang kita rasa "hak milik" kita. 
.
9. Terdapat tiga tahap orang yang berpengetahuan, iaitu: ada 3 tingkatan orang berilmu iaitu: 
.
+ Pertama, orang berilmu yang dengan ilmunya menjadikan orang itu merasa pintar. Ini timbulkan riak dan bongkak.
+ Kedua, orang berilmu yang dengan ilmunya menjadikan seseorang itu disukai Allah dan dicintai orang (tawadu). 
+ Terakhir orang berilmu yang dengan ilmunya menjadikan dirinya semakin tidak tahu apa-apa”. Artinya bahwa kerendahan hati seseorang dapat dicapai salah satunya dengan ilmu. 
.
10. Bina insaf diri. Jadilah manusia yang penuh kerendahan hati kerana Tuhan tidak menyukai sifat sombong. Sedikit ada lintasan sombong akan menjauhkan kita dari Syurga Allah.
.
11. Keenam. Dalam hal tolerasi jadilah seperti laut. Hidup dengan keberagam kepelbagaian menuntut seseorang harus boleh saling menghargai satu sama lain. Jadilah seperti laut yang mempunyai sifat lapang dan siap menampung setiap pandangan-pandangan berbeza. 
.
12. Laut itu menampung jutaan khazanah alam. Jangan jadikan perbezaan menjadi alat pemecah belah tetapi jadikan perbezaan ini sebagai sebuah alat pemersatu. Caranya adalah dengan toleransi. 
.
13. Jadikanlah perbezaan yang ada sebagai penambah khazanah ilmu pengetahuan. Pegang teguh pada prinsip. Tetapkan dalam diri mana yang menjadi pilihan kita dan sentiasa hormati apa jua keputusan orang lain.
.
14. Ketujuh. Tampil sebagai diri kita seadanya dan jadilah diri pada masa keseorangan sebagaimana diri kita pada luaran. Hiduplah dengan penuh kejujuran dengan menampilkan jati diri dengan apa adanya. 
.
15. Pada dasarnya kejujuran merupakan kunci bagi seseorang jika ingin dipercaya. Setiap rezeki yang dihasilkan dari kejujuran pastilah akan menjadi energi positif yang menghadirkan kebahagian dan kedamaian dalam jiwa. Hidup jujur itu menyihatkan. Fikiran dan emosi akan selalu berada dalam zon positif. Zon perkembangan yang membahagiakan.

No comments: