Monday, January 14, 2019

KELAS BUAB (April, 2019) Building Up A Business.oleh Roslan Ab Hamid

KELAS BUAB (April, 2019)
Building Up A Business.
.
DUA BENTUK MOTIVASI
1. Manusia ada dua motivasi . Pertama, akibat keadaan yang mendesak. Kedua, terdorong dari dalam. Dalam latihan pada Tim Digital Nusantara - perkataan motivasi, ditukar nama kepada Semangat RADZI. Rangkaian Angkatan Digital InspiRadzi.
.
HASRAT MEMBARA
2. Untuk bina karekter seorang entrepreneur - kena ada hasrat membara. Hasrat lah yang membangkitkan motivasi dalam diri. Keinginan kuat yang datang dari relung hati yang murni untuk capai sesuatu.
.
CINTA PADA APA YANG DIKERJAKAN
3. Lanjutnya seperti apa yang disebut oleh Steve Jobs."Cintailah apa yang anda kerjakan dan tentunya anda akan mengerjakannya dengan sepenuh hati"
.
4. Semua bisnes adalah proses. Ada masa naik dan ada masa jatuh. Manusia yang tidak mencintai apa yang dia lakukan akan larikan diri saat berdepan jalan sulit. Kesuksesan selalu datang dalam selimut kesulitan.
.
5. Bagaimana kita dapat tahu, kita sedang mencinta sesuatu. Apabila kita sanggup mengerjakannya hingga lupa makan dan ada kalanya sanggup bangun pagi. Fahami baik baik, makan tetap makan tetapi makan untuk hidup bukan hidup untuk makan.
.
ARTI DAN TUJUAN
6. Apakah tujuan mulia dalam kita melakukan satu satu perkara? Ia lebih dari nilai ekonomi dan memenuhi keinginan diri sendiri. Tujuan akan jadi mulia apabila ia dalam bentuk immaterial. Ada nilai spiritual.
.
7. Membahagiakan diri apabila sumbang pada ibubapa. Apabila berikan pada famili. Pada sanak saudara dan kerabat. Pada anak anak yatim dan mereka yang terpinggir terbiar. Dalam rezeki kita ada rezeki orang lain. Selepas solat , tersebut jelas tentang zakat.
.
8. Kontribusi dan kongsi pada masyarakat luas. Jadikan kerja sebahagian dari hidup. Bukan jadikan sebahagian hidup untuk kerja. Ini yang dipanggil keseimbangan. Jangan nyalakan lilin pada kedua ujungnya. Ia akan cepat cair dan habis. jadi lampu penyuluh jalan yang boleh dicaj baterinya.
.
9. Usah jadikan sukses sebagai pemangsa yang korbankan masa bersama famili , sanak saudara dan teman teman. Imbangi. Jaga kesihatan dan kesejahteraan diri. Jangan bekerja hanya kerana pembayaran yang menggiurkan. Kejar wang, kita akan binasa. Bangunkan orang, wang akan datang dari arah yang tidak disangka sangka.
.
BANYAKKAN TEMAN SEJATI
10. Siapakah teman "CurHat" kita. Ada 4 teman sahabat akrab sudah lebih dari memadai. Ada 100 orang, itulah taman taman syurga dalam kehidupan.
.
11. Fikir jernih. Zikir tanpa letih. Keberhasilan di lapangan tugasan dan keusahawanan akan berikan kita keberhasilan dalam kehidupan bekeluarga dan kehidupan seluruhnya.
.
SENTIASA CARI TAHU
12. Seterusnya, sentiasa cari tahu. Belajar tanpa jemu. Jangan tutup diri untuk ambil tahu perkembangan baru. Bergerak dalam bidang yang digemari.

No comments: