Monday, January 14, 2019

ENAM UPAYA PERLU oleh Roslan Ab Hamid

ENAM UPAYA PERLU
.
1. Untuk mereka yang cari jalan pantas dalam upaya ingin berbisnes - apakah pedomannya? Ingat. Ke mana pun kita pergi, ada 6 perkara yang kita cari.
.
2. Pertama, cari peluang bisnes. Business opportunities. Buka minda. Kita tidak tahu, peuang mana yang akan berikan penghasilan terbaik buat kita.
.
3. Kedua, bina kerangka besar untuk dapat hasilkan idea idea bisnes. Jangan terkepung pada perkara tips dan taktik. Upayakan untuk faham dan pintar pengurusan strategi.
.
4. Ketiga, upayakan untuk strukturkan tim. Pasukan terbaik. The Circle of Legends. Samada mereka bersama menjayakan usaha ataupun mereka adalah tean bicara santai - pastikan hanya orang terbaik dalam pasukan.
.
5. Keempat, apabila telah mula berbisnes. Telah ada cash reserved. Upayakan diri untuk mula cari peluang "funding" yang bisnes kita bakal perlukan.
.
6. Kelima, upayakan untuk "create the right brand". Mula kumpulkan kekayaan tidak ketara. Ini adalah ilmu strategik yang jarang dipunyai oleh usahawan Melayu.
.
7. Dan yang keenam, upayakan untuk bina "baskets of revenue streams". Anak sungai wang yang datang dari banyak arah dan bertemu di muara.

No comments: