Sunday, January 6, 2019

HALAL MARKET, HALAL CERTIFIED, HALAL CURATED dan HALAL OPTION oleh Norizan Sharif

HALAL MARKET, HALAL CERTIFIED, HALAL CURATED dan HALAL OPTION
1. Pasaran halal di Amerika Syarikat dianggarkan bernilai US$20 billion.
2. Apa yang dimaksudkan dengan pasaran halal (halal market) ialah kuasa beli yang ada untuk beli produk dan perkhidmatan halal.
3. Adakah US$20 billion itu akan pergi kepada “halal-certified products”? Tak.
4. Saya beli 100% produk halal untuk kegunaan rumah, tetapi 99% produk yang saya gunakan tak ada label halal di bungkusan.
5. Kedai runcit halal di sini pula memilih barangan halal berdasarkan pengeluar dan kandungan (ingredients) - bukan sama ada ia ada label halal atau tidak. Sekiranya tak ada kandungan haram, maka halal-lah. Inilah yang dimaksudkan dengan “halal-curated products.”
6. Di sesetengah restoran, ada makanan halal dan tidak. Ada juga yang tawarkan “halal option,” iaitu kalau kita nak ayam halal, maka mereka gunakan ayam halal. Sekiranya tidak, mereka gunakan ayam sembelihan biasa. Steak pun macam itu juga, boleh pilih.
7. Kita boleh keluarkan “halal-certified products.” Bagus. Namun apabila kita nak pasarkan produk kita di luar negara, kita mesti tahu pengguna ada pelbagai kaedah bagi menentukan sama ada sesuatu produk itu halal atau sebaliknya.
8. Di Amerika Syarikat dan banyak negara lain, pengguna sudah mula pakai apps untuk tentukan sama ada produk itu halal atau tidak. Cukup dengan scan bar code, kita tahu halal atau haram.

No comments: