Sunday, January 6, 2019

Cerita D. I. Y oleh Roslan Ab Hamid

CERITA ENCIK D.I.Y
.
1. Mr D.I.Y, peruncit pembaikan rumah terbesar di Malaysia. Mereka sedang mencari tawaran awam permulaan yang boleh menaikkan kira-kira RM2.1bil (US $ 500mil). Perbincangan mengenai penyenaraian Mr D.I.Y. berada di peringkat awal, dan perincian tawaran itu boleh berubah mengikut masa dan keadaan.
.
2. Mr D.I.Y. mempunyai lebih daripada 500 cawangan di seluruh Malaysia.  Ia mempunyai lebih daripada 4,000 pekerja dan melayani lebih 78 juta pelanggan setiap tahun di kedai-kedai di negara Asia Tenggara, menurut laman webnya.
.
3. Syarikat itu juga telah mengembangkan operasinya ke Thailand, Brunei dan Indonesia.
.
4. Mr D.I.Y., yang disokong oleh firma ekuiti swasta Creador, boleh disenaraikan sebaik sahaja akhir tahun ini. Ia sedang mempertimbangkan untuk menyenaraikan hanya operasi domestiknya .
.
5. Ketua Pegawai Eksekutif Creador Brahmal Vasudevan berkata bahawa Mr D.I.Y. sedang meneroka IPO dan menjangka membuat keputusan pada bulan depan. Mr D.I.Y. menyertai firma yang disokong ekuiti swasta lain dalam usaha untuk menjual saham di Malaysia.
.
6. Antaranya- pengusaha restoran KFC QSR Brands (M) Holdings Sdn., Yang disokong oleh CVC Capital Partners, dan Leong Hup International Bhd, pengeluar makanan unggas yang dimiliki oleh Affinity Equity Partners, juga telah bersedia untuk menyenaraikan di pasaran domestik.
.
7. Pengumpulan dana daripada jualan saham kali pertama di Malaysia jatuh kira-kira 90% pada tahun 2018 kepada US $ 180 juta, terendah tahunan dalam sekurang-kurangnya satu dekad, mengikut Bloomberg.

No comments: