Wednesday, January 9, 2019

Cicle Of Legends oleh Dato Roslan Ab Hamid

CIRCLE OF LEGENDS
.
1. Menjadi pemimpin yang baik adalah tentang storytelling. JIka kita dapat beritahu orang kisah dengan cara jadikan orang yang mendengar teruja macam kita, itu adalah salah satu dari tanda upaya jadi pemimpin yang baik.
.
2. Ada banyak komentar kenapa saya menulis panjang. Tidak sesuai di baca oleh kebanyakan orang.
.
3. Kita pilih untuk bentuk "circle of legends". Jika anak bilis tidak dapat makan makanan ikan hiu (jerung), jangan salahkan makanan.
.
4. Pengalaman hidup, telah menyaksikan banyak "incredible story" depan mata. 5 orang yang saya ikut teladani -semuanya ada pertumbuhan exponential.
.
5. Kuncinya tahu SWT - Strength, Weakness and Trend. Tahu kekuatan diri dan bina team yang kuat. Inilah pilar ketiga dari Mindset, Money, Scaling. Pilar Scaling.
.
6. Bangkitkan Keterampilan Humanis. Kemahiran Kemanusiaan. Cari kemahiran yang tidak kita punyai untuk melengkapkan upaya kepemimpinan kita. Delegate pada mereka yang tahu.
.
7. Berkembang 10 kali lebih pantas dari pesaing terdekat. Caranya bina tim yang ada kepelbagaian kemahiran. Kita perlu bina tim kerana kita tidak boleh buat perkara yang tim boleh buat.
.
8. Bagaimana untuk tarik mereka yang terbaik. Jawabnya Storytelling. Cerita yang kita sampaikan. Bawa mereka bersama dengan rasa percaya ia bisa dilakukan. Bersama dalam sesuatu yang mampu dilakukan secara berpasukan.
.
9. Kita tidak ambil pekerja yang beri masa 9 pagi hingga 5 petang. Kita bina tim yang akan sudahkan kerja di mana sahaja mereka berada.
.
10. Bapak Dato' Radzi Saleh datang ke Indonesia, 17 tahun dulu hanya dengan bekalan wang RM120k sahaja. Satu kontena produk. Tiada payung subsidi dan surat sokongan gomen. Dan dia buktikan dapat melakukannya di negara jiran.
.
11. Apabila dia boleh melakukannya , kenapa kita teragak melakukannya. Next. Menjadikan perusahaan ini Raksasa Digital Nusantara - melepasi jualan RM1 Bilion setahun melalui online. Ada brani.

No comments: