Saturday, September 6, 2008

Bahagian A : Pengurusan Kalbu Untuk Meraih Kejayaan Abadi - Berkerja Bersungguh-Sungguh Dengan Cergas dan Jujur Kepada Diri Sendiri.

4. BERKERJA BERSUNGGUH-SUNGGUH DENGAN CERGAS DAN JUJUR KEPADA DIRI SENDIRI

لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَارَكَاتُهُ
Asalamuu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh


Semoga Allah yang mahakuasa menggolongkan kita menjadi orang yang sentiasa bersemangat melakukan yang terbaik dalam hidup, dan semoga Allah senantiasa memberikan pertolongan kepada kita untuk selalu taat kepada Nya.

Jika dalam pemikiran kita sering tersusun beberapa persoalan seperti " Mengapa ilmu yang kita miliki hanya sedikit? Mengapa rezeki yang kita perolehi tidak mencukupi? Mengapa kita tidak dapat anugerah khidmat cemerlang sedangkan kita layak untuk menerima penghargaan sedemikian?" Jawaban kepada semua persoalan itu sangatlah mudah. Jika kita ingin benar-benar tahu, cuba tanya diri kita sendiri secara jujur " Sejauh mana kesungguhan kita menjalani hidup kita ini supaya mendapat bantuan dan pertolongan daripada Allah?"

Firman Allah S.W.T " Dan Orang-Orang yang berjihad untuk(mencari keredaan) Kami, benar-benar Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang berbuat baik"
(QS Al-Ankabut [29]:69)


Jika kita ingin berprestasi dalam hal-hal yang kita lakukan, maka pertanyaan yang selayaknya kita tanya pada diri sendiri ialah sejauh manakah kegigihan dan kesungguhan kita untuk meraih kejayaan dalam hal-hal yang kita lakukan dengan berkerja bersungguh-sungguh, dengan gigih, bijaksana menggunakan akal dan pintar menggunakan hati. Kita perlu jujur dan ikhlas kepada diri sendiri ketika menjawab persoalan ini, kerana jawabannya ada pada diri kita sendiri.

Dalam berkerja kita seharusnya mempunyai strategi, tidak hanya menggunakan tulang empat kerat untuk berkerja, tetapi juga, kita harus menggunakan potensi lain dalam diri kita iaitu akal dan kalbu (hati). Kombinasi kerja keras menggunakan kederat kita, menggunakan akal fikiran dengan cergas dan hati yang ikhlas kepada Allah akan berupaya mendapat pertolongan daripada Allah S.W.T. dan kita akan meraih kejayaan abadi.

No comments: