Friday, January 11, 2019

PERUBAHAN TETAP BERLAKU oleh Datuk Roslan Ab Hamid

PERUBAHAN TETAP BERLAKU
.
1. Kita berada dalam dunia yang turun naik, banyak ketidakpastian, berdepan kerumitan, dan masa depan penuh kekaburan. Istilah yang dipopularkan oleh angkatan darat Amerika Syarikat sebagai VUCA. Volatility, uncertainty, complexity, ambiguity.
.
2. Ia mula dipakai di mana mana. Terutama dalam kelas bisnes.
.
3. Soalnya apakah jawapan kepada VUCA? World Economic Forum menelah pada tahyn 2022, ada penurunan 75 juta pada pekerjaan yang bersifat adminstratif.
.
4. Namun dalam nota yang lebih positif, telahan yang sama oleh World Economic Forum ada 122 juta pekerjaan baru dalam bidang pemasaran dan penjualan.
.
5. Memang dunia sentiasa turun naik. Sentiasa ada perubahan. Bermula dari hal keci dan tidak menarik.
.
6. Dulu penyewaan filem , dikuasai oleh Blockbusters. Mereka raja pasaran. Datang Reed Hastings pendiri Netflix. Pada tahun 2000, Hastings tawarkan untuk kerjasama dengan Blockbusters.
.
7. Blockbusters terus kuasai offline dengan segala kekuatan kedai, jutaan pengkalan data pelanggan, modal yang kuat. Netflix mahu kerjasama untuk terokai online bersama Blockbusters.
.
8. Blockbusters menolak dengan angkuhnya. 2010 mereka bangkrap dan Netflix berkembang pada tahap luar biasa sekarang.
.
9 Semua perubahan datang secara tidak terduga. Penguasa Istana besar sukar mahu faham riak kecil. Saat mereka faham, tsunami telah berlaku dan menengeelamkan istana mereka.
.
10. Kisah kejatuhan UMNO, partai berusai 71 tahun cukup jadi pengajaran berguna buat orang bisnes melihat contoh kalangan penguasa yang buta pada perubahan.

No comments: