Friday, January 18, 2019

NOTA PAGI JUMAAT oleh Roslan Ab Hamid

NOTA PAGI JUMAAT.
.
1. Dalam hidup ada Life Success Triangle. Tiga sudut kesuksesan sejati. 
.
2. Pertama, personal mastery. Mampu mengelola diri sendiri. Kedua, interpersonal mastery. Boleh membangun hubungan dengan orang lain.Ketiga, leadership mastery mampu memimpin secara efektif.
.
3. Di mana sahaja kita pergi bangunkan tiga keupayaan ini. InshaAllah akan terbentang jalan untuk sukses.
.
4. Apakah Happiness Equation . Ia adalah "want nothing + do anything = have everything". Tidak ghairah mahu memilki dan menjawat jawatan apa apa + lakukan yang terbaik dalam bidang kita = punyai apa yang kita impikan".
.
5. Semalam saya hadir dan tumpang dengar perbincangan agung antara Tuan Nik Hasyudeen dan Prof Dr Nor Azizi, Naib Canselor UMK. Mengutip apa yang terbaik dari mereka.
.
6. Satu kesimpulan yang saya dapat - bukan mudah untuk membentuk entrepreneur mindset. Minda keusahawanan. Ia tidak terbina di menara gading waima di Cambridge University. Ia tidak terbina di Istana Kuasa Putrajaya. Ia terbina di jalanan dan lorong lorong sepi keterdesakan kehidupan.
.
7. Sebab itu saya merayap antara Jakarta - Surabaya - Jogjakarta - Medan - Makassar. Berjalan antara Kota Bharu dan Kuala Lumpur. Menelusuri Kota Bangkok dan Manila.
.
8. Duduk menghadap Dato' Radzi di Jakarta, Dato Hussam di Shah Alam dan Puan Guru Ainon di Janda Baik. Belajar dan terus belajar.
.
9. Memdaftar belajar dengan Tuan Shahar Sahad di Sidang @ Subang serta sekali sekala mengopi dengan Tuan Haji Jerry di Shah Alam. Malah andai terdengar mana mana guru muda sekalipun, saya tidak kisah untuk duduk dan belajar mencatat nota. Belaja dan terus belajar.
.
10. Nota: The Circle of Legends yang kami tubuhkan untuk bina bahtera usahawan telah penuh dengan 70 orang usahawan Melayu. Tinggal lagi untuk cari 30 orang usahawan Cina dan India . Kita kan orang Malaysia. Siap secara bersama untuk rentas Asia Tenggara.

No comments: