Sunday, January 20, 2019

9 Pembohongan Dalam Perniagaan oleh Roslan Ab Hamid

SEMBILAN PEMBOHONGAN DALAM BISNES.
PERTAMA : TAHU CARA BOLEH BUAT MESTI BOLEH BUAT.

(ITU BOHONG. IA TIDAK AKAN JADIKAN KITA BOLEH BUAT)
.
1. Tahun 1990-1991, panjat tangga lebih dari 20 buah bank. Pohon pinjaman. Semuanya tak dapat. Terlalu muda dan tiada pengalaman urus wang.
.
2. 1993 - jual bisnes dan sertai dua korporat. Masuk atas jemputan Chairman syarikat yang nampak potensi saya. Tapi diletakkan pada meja hujung jalan mahu ke restroom (kamar kecil). Tiap tiap hari kena belasah. "Apa salah aku?"
.
3. Gaji paling rendah di kalangan pengurus syarikat. Dalam masa 5 tahun, saya gandakan 10 kali pendapatan bawa pulang. Sepanjang 15 tahun berada dalam dunia korporat, sempat saya tulis sembilan (9) pembohongan yang halang kita maju dalam dunia bisnes.
.
4. Pertama: Jika saya tahu caranya, tentu saya boleh buat. Ini bohong. Jangan sekadar cari tahu, "how to do it". Cari tahu juga bagaimana untuk dorong diri - "want to succeed". Aku ingin sukses. Ingin yang tidak dapat ditahan dan sanggup rempuh gelombang.
.
5. Ingin yang bergelora bagiakan taufan gila. Membara . Menyala dan terus berkembang jadi satu kegilaan yang meluru capai tujuan. Level "want" ini ada dalam diri kita. Dalam kawalan kita. Bangunkan raksasa besar ini.
.
6. DI - Desire and attention - adalah perkara hidup. Ia boleh membesar apabila disirami dengan kata kata, gerak tindak dan posture pernafasan sang juara setiap hari.
.
7. 2E- Energy and Enthuasism yag kita pilih. Perkara luar OE - Outside Event tidak akan dapat  mempengaruhi kita. Sejarah masa lalu juga tidak. Kita ada kuasa untuk memilih dan kita pilih untuk berjaya.
.
8. Adakah kita fikir kita layak. Kita berhak. Dunia dan seisinya akan berpihak pada kita. Inilah yang dipanggil Mighty Why. Saya tulis terang pada tahun 1992, saat turun dari PUNB dan mereka tidak luluskan permohonan saya, "without the desire, no system - no matter how brilliant - can work. Desire first".
.
9. Untuk sukses, kita tidak boleh bergerak solo. Kita harus bina tim. "Learning to want to have a Great Team". Demikian lah tulisan masa itu. Namun selagi saya bersatus "kayu" mana mungkin besi mahu merapati. Tugas pertama, jadi besi berani dulu. Magnet yang mampu tarik besi. Magnet tidak ada emosi sentap. Magnet tidak meratap.
.
10. Ada dua pilihan . Pertama , bina empayar rekaan. Ada ratusan staf yang entah apa apa. Otak kecil. Emosi sempit. Sentap memanjang. Pilihan kedua, bina pasukan hebat. Dapatkan keuntungan besar. Hanya perlu jumpa sekali sekala dengan tim otak Ferrari. Mereka tahu apa yang mereka mahu.
.
11. Dalam bisnes - "grow or go". Bisnes bukan bangunan mati yang tidak membesar. Bisnes adalah umpama tumbuhan yang akan tumbuh membesar apabila ada matahari, air dan baja yang sesuai. Bisnes perlu pada penjagaan dari ahli dalam bidang. Setiap hari adalah satu permulaan semula.
.
12. Kita mesti sentiasa belajar Jadi penekun yang sabar.  "Nothing great was ever created without enthusiasm". Enthusiasm maksudnya adalah antusiasme, gairah, kegairahan, rasa antusias, semangat besar, gelora, kegembiraan yg besar. Setiap hari kita menunggu untuk bermula.
.
13. Enthusiasm datang dari perkataan "en thos" - perkataan Grek - "The God within. Which is the level you need to play at to win big".
.
14.  Enthusiasm adalah "ownership of your life" Dengan izin Tuhan, saya lekatkan hari PUNB tolak permohonan saya itu dalam kepala. "Sesungguhnya aku boleh sukses biarpun hari ini ditolak dan dihumbang jauh" "Saat dilontar pedih, aku tidak sedih. Aku cuma tingkatkan suhu pembakar supaya semangat sentiasa mendidih"
.
15. Untuk ikuti tulisan 9 Pembohongan dalam bisnes ini - 8 yang lain subscribe telegram  The Circle of Legends (DRAH).

No comments: