Tuesday, December 25, 2018

Sunnah Siapa - Nik Hasyudeen

Sunnah siapa?

Semua orang ada kepercayaan. Bila kita nampak tindakan atau menerima maklumat yang bertentangan dengan apa yang kita percaya, bagaimana kita menanganinya?

Bila Rasululah mula mendakwahkan Islam kepada masyarakat Quraisy, bagaimanakah tindak balas mereka? Ada tindakan fizikal ke atas Baginda dan tidak kurang pula gelaran, tuduhan, makian dan pelbagai maklumat palsu yang disebarkan kerana tidak suka dakwah yang dibawa.

Disinformation atau menyebarkan maklumat palsu dan mengelirukan ni memang sunnah Quraisy lah.

Kadang-kadang saya tertanya-tanya juga apakah yang pihak Quraisy akan tulis jika media sosial sudah wujud ketika peristiwa Isra dan Mikraj?

Setakat yang saya maklum, Rasulullah pula tidak membalas dengan kaedah yang sama dengan apa yang orang Quraisy buat. Belum sampai kepada saya riwayat yang menyatakan Baginda marah-marah dan memaki hamun, setara dengan tindakan biadab pihak Quraisy yang membenci Baginda.

Sebaliknya, Baginda meneruskan dakwah sejajar dengan status baginda sebagai wakil Allah. Sebagai pembawa rahmat ke sekalian alam.

Apakah seruan Baginda ketika memasuki kota multi-etnik Madinah untuk pertama kali?

‘Wahai sekalian manusia, sebarkanlah salam, berikan makan, sambunglah silaturrahim, shalatlah di waktu malam ketika orang-orang tertidur, niscaya kalian akan masuk Surga dengan selamat.” (Hadis riwayat Tarmidzi 2485)

Jadi, di dalam mengharungi kehidupan ini, eloklah kita sentiasa bertanya diri sendiri “sunnah siapa yang aku ikut?”

No comments: