Wednesday, December 26, 2018

Azam Baru 2019 - Nik Hasyudeen

4 perkara yang perlu jelas jika mahu berubah

Einstein kata “kegilaan ialah melakukan perkara yang sama berulang-ulang tapi mengharapkan pencapaian yang berbeza”. Maknanya, jika kita meneruskan apa yang sentiasa kita buat atau tidak pernah berbuat sesuatu yang baru, akhirnya tetap sama.

Di pengakhiran tahun 2018 ini ramai di antara kita yang merancang azam tahun baru. Tentunya berharapkan pencapaian yang lebih baik dari segi kekeluargaan, kewangan, persahabatan dan yang paling penting, mendapat cinta dan kasih Allah. Ini tentunya memerlukan kita berubah. Tapi, macamana?

Saya suka kaedah yang diajar oleh Marshall Goldsmith mengenai menjelaskan maksud perubahan kepada diri kita sendiri. Ini boleh juga diamalkan di dalam organisasi.

Kita perlu jelas 4 jenis perbuatan:

Apakah perbuatan baru yang harus kita lakukan?

Apakah perbuatan lama yang harus kita hentikan?

Apakah perbuatan lama yang harus kita pertingkatkan?

Apakah perbuatan lama yang harus kita kurangkan?

Kejelasan di atas akan membantu kira untuk mengatur kehidupan agar ianya selari dengan apa yang hendak kita capai. Di dalam organisasi, kejelasan ini penting kerana ianya akan mempengaruhi peruntukan kewangan dan sumber bagi melicinkan perlaksanaan.

Sebagai hamba Allah kita kena terus berdoa agar perubahan yang dicapai mendekatkan kita kepada Allah, bukan istidraj - kejayaan atau kedudukan yang menjauhkan lagi kita dari Allah.

No comments: