Wednesday, March 4, 2015

PENGASINGAN KLINIK DAN FARMASI (dispensing separation) oleh Dr Aznil Hisham

Benar apa yg diperkatakan bahawa ubat2 di farmasi lebih murah dari apa yg di jual di klinik. "Consultation charges" juga di kenakan. Ada sesetengah klinik mengenakan RM 15 - 30 utk setiap kali mendapatkan rawatan. Malah ada klinik langsung tidak mengenakan "consultation charges". Kebanyakkan kos diserap dalam pembelian ubat-ubatan.
----
Kebaikkan Pengasingan Farmasi -Klinik (dispensing separation)

1- Kita ingin mencapai sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi. Maka taraf kesihatan kita juga perlu di pertingkatkan sejajar dgn dasar negara.
2- Dahulunya, kita hanya mempunyai Surgical Am pembedahan shj. Sekarang ianya terpisah menjadi neuro-surgery, gastro-surgery, vascular-surgery, breast surgery dll. Begitu juga department2 lain. Malah dalam department saya sendiri pun, nuclear medicine sudah berpisah dari Radiology. Dan tidak lama lagi, intervention Radiology juga akan berpisah dgn radiology.
3- Dengan kata lain, untuk mencapai "good quality healthcare", rakyat perlu bersedia menerima corak perubahan dalam sistem kesihatan negara.
4- Pharmacists adalah entiti yg cukup penting dalam dunia kesihatan. Mereka sgt berhati2 dalam bidang mereka. Doktor memerlukan mereka dlm ubat-ubatan kerana itu kepakaran mereka.
5- Memang benar, ada sesetengah doktor men"prescribe" ubat-ubatan di bawah subtherapeutic dose, terutama kes2 paediatric. Maka, Pharmacists sangat penting di sini.
6- Terdapat beberapa study di UK menunjukkn bahawa "dispensing separation" akan menyebabkan pesakit menghargai ubat- ubatan mereka (increased medication compliance) kerana kesukaran utk mendapatankan ubat.
7- Lebih menarik, dispensing separation ini mampu mengurang perbelanjaan negara hampir berbillion dollar akibat daripada "proper drug education (safety of medication to public)"
6- Bagi saya, pemisahan Farmasi-Klinik @ "dispensing separation" adalah cadangan yg baik. Dan perlu dilihat dalam skop yg luas demi memperbaiki mutu kesihatan negara.
----
Kontra Pengasingan Farmasi-Klinik.

1- Yang menjadi isu utama dalam perdebatan adalah cost & time-effective. Adakah ianya berbaloi dan adil kepada pengguna?
2- Pengasingan Farmasi - Klinik sudah lama berlaku dalam klinik2 kerajaan. Namun apabila menyentuh kepada sektor swasta, cost adalah perkara yg akan di perdebatkan.
3- Perlu di ingatkan bahawa, sektor swasta memainkan peranan yg cukup penting dalam mengurangkan beban tugas kerajaan. Maka kebajikan mereka juga perlu dipelihara.
4- Sekiranya pemisahan ini terjadi, sudah pasti punca pendapatan utama klinik terjejas. Maka, sudah pasti consultation charge bukan lagi RM 15 - 30. Sudah tentu ianya meningkat menjadi RM 80 - 100 bagi setiap temujanji. Siapa yg akan tanggung kos ini?
5- Setelah memperolehi preskripsi dari doktor, pesakit pula terpaksa pergi ke farmasi utk mendapatkan rawatan. Sekiranya terdapat masalah dalam preskripsi/ kehabisan stock, pesakit perlu kembali ke klinik asal atau pergi ke farmasi lain.
6- Adakah ini "cost & time effective?"
7- Jika pada awalnya saya katakan bahawa ubat di farmasi murah dari klinik, dan jika kalian lihat dengan senario yg bakal terjadi (Consultation charge RM 100 + mencari farmasi), adakah ianya berbaloi?
8- Dan setakat ini, belum ada farmasi 24jam sebagaimana klinik.
9- Saya juga sgt yakin bahawa pemilik2 klinik juga berasa gembira dgn cadangan ini kerana tidak perlu memikirkan tentang pengurusan ubat-ubatan yg rumit. Mereka juga akan bebas dari medico-legal issue berkenaan dgn ubatan.
---
‪#‎CADANGAN‬
1- Sebelum isu " dispensing separation" timbul, sudah wujud isu tentang perkhidmatan xray di klinik swasta. Perkara yg di titik beratka adalah "Radiation protection" dikalangan staf dan juga pesakit. Bukan itu sahaja, kualiti x ray teramat buruk hingga menyebabkn doctor mis-diagnose.
2- Yang melakukan pemeriksaan x-ray di klinik adalah mereka lepasan SPM yg tiada basic tentang "radiation protection". Akibat dari itu, perdebatan berlaku agar lesen pemeriksaan x-ray di tarik dari klinik2 swasta.
3- Namun akhirnya, kata sepakat telah tercapai. Klinik boleh meneruskan perkhidmatan xray dgn beberapa syarat :
a. Pastikan klinik berkenaan "hire" seorg juru xray yg bertauliah - at least diploma.
b. Pemantauan harus di lakukan oleh owner klinik.
c. Owner klinik dan juga juru - xray berkenaan perlu hadiri kursus2 yg telah di tetapkn - CME.
d. Akan ada pemeriksaan berkala & audit terhadap klinik2 berkenaan.
4- Cadangan di atas boleh di applikasikan dalam isu "dispensing separation" ini.
5- Isu pokok.
Pharmacists - safe medication to public
Doctors & patients - Cost & time effective

= Maka cadangan di atas adalah yg terbaik (win- win situation).
---
‪#‎KESIMPULAN‬.

1- "Dispensing separation" adalah cadangan yg baik. Namun utk melaksanakannya, memerlukan persediaan dari dikalangan rakyat.
2- Apabila negara telah mencapai status negara berpendapatan tinggi, mungkin perlaksaan ini boleh di fikirkan.
3- Namun langkah awal perlu dilakukan dari sekarang demi utk mencapai sebuah negara yg memberikan perkhidmatan kesihatan terbaik di dunia.
4- GST di perkenalkan pada tahun 1972 di Malaysia. Selepas 40 tahun dan beberapa kali di tangguhkan, baru sekarang kita ingin laksanakan. Namun, itu pun masih tidak memahami sepenuhnya.
"Public start becoming educated healthcare consumers in order to get effective and economical healthcare services."

Aznil Hisham

P/S : Ini adalah pandangan peribadi penulis. Penulis adalah penjual burger di hadapan klinik dan bersebelahan Farmasi. Kini penulis mendapat desakkan dari pengusaha2 benjo dimana mereka sedang merangka rang undang2 agar perniagaa burger dan benjo di pisahkan.

1 comment:

TANJAK BIRU said...

hospital kerajaan buat pengasingan takpala..doktor dgn farmasi setempat dan takde sapa untung. rakyat je untung. Yang kite citer sekrg..satu Malaysia..sungai besar pun satu farmasi..lepas tu sapa untung..ahli farmasi untung ke? rakyat untung ke? atau syarikat jualan langsung MLM yg untung?...tak approved komen aku pun takpe...just nak kau pikir sambil makan burger. terima kasih