Saturday, October 25, 2014

Penganjur "I Want To Touch A Dog" mohon maaf

mnasaruddin@bh.com.my


SYED Azmi Alhabsi bersama peguam, Syahredzuan Johan (kanan) pada sidang media mengenai isu "I Want To Touch A Dog" di Petaling Jaya hari ini. - Foto Mior Azfar Mior Kamarulbaid


PETALING JAYA: Penganjur program "I Want To Touch A Dog" hari ini memohon maaf secara terbuka kepada semua pihak atas penganjuran program berkenaan yang diadakan Ahad lalu sehingga mencetuskan rasa kurang senang orang Islam.

Permohonan maaf itu dibuat penganjur program berkenaan, Syed Azmi Alhabsi dalam sidang media khas mengenai isu itu, di sini, sebentar tadi.

Aktivis sosial itu yang diiringi peguamnya hanya membacakan kenyataan sebelum bergegas meninggalkan sidang media yang dihadiri kira-kira 50 wartawan dan jurugambar.

Peguam beliau, Syahredzan Johan menjelaskan Syed Azmi perlu meninggalkan bilik sidang media itu atas faktor keselamatan.
Terdahulu ketika membacakan kenyataan itu, Syed mengakui program berkenaan mempunyai kelemahan dan penganjurannya sama sekali tidak berniat untuk menyinggung perasaan mana-mana pihak, memesongkan akidah, menukar hukum agama serta menggalakkan liberalisme.
Sebaik Syed Azmi meninggalkan sidang media itu, seorang lagi rakan penganjur, Norhayati Ismail berkata pihaknya tidak pernah setuju apatah lagi menggalakkan peserta beragama Islam untuk sengaja memegang anjing tanpa sebab.
Beliau juga mengakui kehadiran peserta yang begitu ramai menyebabkan tindakan mereka sukar dikawal serta memaklumkan hanya mengetahui gelagat wanita Islam memegang dan memeluk anjing menerusi laman sosial dan media.
"Saya sendiri tidak nampak tindakan memegang anjing itu. Jadi saya tidak boleh komen. Kami hanya tahu dari media dan laman sosial," katanya.
"Saya sendiri tidak nampak tindakan memegang anjing itu. Jadi saya tidak boleh komen. Kami hanya tahu dari media dan laman sosial," katanya.
Beliau berkata, pihaknya juga akan menemui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) 6 November ini bagi memberi penjelasan sebenar berhubung penganjuran program terbabit.
"Kita juga sudah temui MAIS (Majlis Agama Islam Selangor) dan JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor) bagi menjelaskan perkara berbangkit berkenaan program 'I Want To Touch A Dog' itu.
"Kami akui kelemahan dan minta maaf. Kami tidak pernah galakkan orang Islam untuk pegang anjing tanpa sebab," katanya.
Sementara itu, Syahredzan berkata satu laporan polis sudah dibuat Rabu lalu berhubung pelbagai ancaman, termasuk ugutan bunuh yang diterima Syed Azmi.
Beliau berkata pihaknya juga sudah melaporkan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkenaan ancaman berkenaan dan meminta supaya tohmahan dan ugutan menerusi media sosial dihentikan.

No comments: