Wednesday, September 17, 2014

Hak dan Kuasa Sultan Selangor - Oleh Tun Maharezza




1.Undang-Undang tubuh negeri selangor perkara 51(1) 51(2) 5 (2)a 53(4) memperuntukan kuasa Sultan untuk melantik dan memperkenankan Menteri Besar.

2.Sultan tidak berkuasa memilih calon Menteri Besar kerana kuasa Sultan hanya untuk melantik Menteri Besar.

3.Kuasa memilih calon Menteri Besar adalah didalam kuasa ADUN-ADUN Selangor.

ADUN-ADUN Selangor berkuasa memilih 1 orang daripada kalangan mereka sebagai calon MB. Pun begitu , pilihan calon MB oleh ADUN-ADUN Selangor tidak bersifat mutlak dan ianya boleh ditolak Sultan walaupun orang itu mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri.

4.Selain kuasa melantik MB yang dibawah kuasa Sultan , Sultan juga berhak untuk perkenan ataupun tidak perkenankan calon MB pilihan majoriti ADUN.

Kuasa perkenan dan kuasa melantik adalah kuasa mutlak Sultan yang tidak boleh dicabar oleh apa jua perundangan.

5.Walaupun sultan tidak berkuasa memilih calon MB , dan walaupun adun berkuasa memilih calon MB, namun Sultan berhak untuk tidak perkenan pilihan adun tersebut dan sultan berhak utk tdk melantik calon pilihan adun tersebut.

Adun adun tidka boleh memaksa sultan perkenan dan melantik calon pilihan mereka.

6.Sultan boleh menggunakan hak perkenan baginda untuk menolak calon pilihan adun adun tersebut untuk dilantik MB.

Kuasa pilihan adun adun tidak ditolak dan tidak dicabar oleh sultan , adun adun masih boleh memilih calon MB daripada kalangan majority mereka.

Sultan berhak tidak perkenankan calon tersebut , dan sultan harus maklumkan secara rasmi kepada adun adun majority dalam dun negeri bahawa beliau tidak perkenankan calon pilihan mereka dan ianya harus dipilih calon lain daripada kalangan majoriti adun adun tersebut.

7. Adun adun tidak perlu mencabar baginda sultan jika adun adun tersebut menghormati perlembagaan negara yang ditunjangi oleh sistem raja berperlembagaan.

Daulat Tuanku

Oleh

TMX

Tunmahani II

No comments: