Tuesday, April 24, 2012

Tazkirah Subuh Bersama Dato' Dr. Abdul Razak Kechik President Malaysian Relief Agency (MRA)

Nasihat Dato' Dr. Razak Kechik, President Malaysian Relief Agency (MRA) dalam tazkirah subuh beliau sebelum merasmikan Majlis Penutup Program Khidmat Masyarakat Orang Asli di Pos Slim, Simpang Pulai, Perak yang dianjurkan oleh mahasiswi Kolej Delima dengan kerjasama MRA pagi semalam selepas solat subuh berjemaah di surau Pos Raya, Kampung Kepayang, Simpang Pulai, Perak kepada semua mahasiswi dan peserta OPKIM menceritakan mengenai sebahagian tafsiran surah al-fatihah. Diantara point beliau yang merangsangkan minda saya untuk berfikir sejenak.

Nasihat beliau "...Surah Al-Fatihah yang diberikan pelbagai nama itu adalah surah wajib untuk dibaca semasa kita bersolat, maksudnya sekurang-kurangnya kita membaca sebanyak 17 kali satu hari. Didalam surah tersebut terkandung doa yang bermaksud "...tunjukkan kami jalan yang lurus (ayat 6), (Iaitu) jalan orang yang Engkau berikan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang Engkau murkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat. (ayat 7)"

Kata beliau lagi " Jalan yang lurus adalah jalan kejayaan dunia dan akhirat. Jalan yang dirahmati dan diredhai Allah s.w.t. Jalan yang telah ditunjukan oleh para nabi dan jalan para Rasul", Pendek kata jalan yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabatnya sebagaimana yang terkandung dalam Al-Quran dan Hadis Baginda. Pra syarat supaya kita berada dijalan yang lurus ialah kita wajib menterjemahkan rukun iman dan rukun islam kepada perbuatan dan amalan sehingga setiap langkah dan tindakan kita dalam kehidupan adalah cerminan kepada tuntutan rukun iman dan rukun islam.

Tambah beliau lagi "..Jalan yang sesat adalah jalan kehidupan yang bertentangan daripada yang dianjurkan oleh Rasululalah S.A.W contohnya seperti anjaran 'ayah pin dengan kerajaan langitnya'. Contoh yang lain ialah orang islam tapi tidak mengamalkan cara hidup seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah. Itu juga adalah kategori orang yang dimurkai dan orang yang sesat.".

Dato' Dr. Razak Kechik juga menyeru semua peserta OPKIM untuk menjalankan kerja-kerja dakwah kerana ia adalah satu usaha murni dan amat dianjurkan oleh Islam. Dakwah boleh dilakukan dengan pelbagai cara, dengan perbuatan, dengan ucapan dan dengan hati. Menunjukan contoh teladan yang baik juga adalah kerja-kerja dakwah. Umpamanya dalam program OPKIM ini, kita memberikan khidmat kepada Orang Asli dengan baik sehingga Orang Asli merasa gembira dengan perkhidmatan kita, itu juga adalah kerja-kerja dakwah.

Saya kagum dengan sifat zuhud yang di tunjukan oleh Dato' Dr. Razak Kechik, President MRA disepanjang saya mengiringi semasa beliau berada bersama kami dalam OPKIM tersebut. Jauh disudut hati saya, beliau adalah idola saya. Justeru pengiktirafan kerajaan mengurniakan beliau tokoh Maulidur Rasul  Kebangsaan 2010 memanglah sangat wajar.

1 comment:

Unknown said...

Tok ayoh baik sungguh budi pekerti mu itu..