Tuesday, March 29, 2011

Konvensyen Kebangsaan Gerakan Paralimpik Negara Sedekad 2011-2020 (GPN2010-2020)

Majlis Paralimpik Malaysia (MPM) dengan kerjasama Kementerian Belia dan Sukan (KBS)dan Universiti Teknologi MARA (UiTM) telahpun menganjurkan satu Konvensyen Gerakan Paralimpik Negara Sedekad (GPN2010)di Hotel World Youth, Ayer Keroh, Melaka pada 25 hingga 27 Mac 2011 yang lalu. Tujuan konvensyen ini ialah untuk meneruskan perjuangan Orang Kurang Upaya (OKU) untuk sedekad lagi dengan mendapatkan pandangan orang ramai agar program Gerakan Paralimpik Negara Sedekad Kedua (GPN2020) menemui sasarannya. Buat pertama kalinya saya menjadi peserta konvensyen ini.

GPN2020 adalah satu program Majlis Paralimpik Malaysia untuk menentukan atlet OKU akan mencapai status atlet cemerlang setanding dengan atlit negara maju yang lain. Untuk menjadi negara maju kerajaan seharusnya memberikan hak sama rata antara atlet biasa dengan hak atlet OKU.Perkara-perkara seperti kejayaan atlet OKU tidak mendapat liputan media cetak dan elektronik sepertimana liputan yang diberikan kepada atlet biasa adalah contoh dimana atlet OKU masih terpinggir berbanding atlet biasa. Skim Kemenagan untuk atlet OKU juga tidak setimpal dengan atlet biasa. Ada atlet OKU yang menjadi juara dunia tidak diberi liputan dan ganjaran sewajarnya. Inilah yang akan diperjuangkan oleh MPM untuk sedekad yang akan datang.

MPM juga akan memperjuangkan supaya satu Akta dibuat untuk MPM sepertimana yang telah diperuntukkan kepada Majlis Olimpik Malaysia (MOM) dan Majlis Sukan Negara Malaysia (MSN). MPM juga akan cuba membina Akademi Paralimpik bukan hanya untuk atlet Malaysia sahaja tetapi diiktiraf oleh International Paralympic Committee (IPC) bagi atlet luar negara berlatih atau belajar disini. Blue Print GPN2020 adalah sasaran utama konvensyen ini.

Berdasarkan pemerhatian saya, saya berpendapat konvensyen ini berjaya dan semua resolusi yang diputuskan dalam konvensyen ini perlu dikemukakan kepada pemimpin negara dan perlu diberikan perhatian satu per satu. Tahniah kepada Dekan Fakulti Sains Sukan, UiTM dan Rekreasi kerana menjadi pengerak utama menjadi moderator dan fisilitator sepanjang konvensyen berlangsung.

(Gambar sepanjang konvensyen0 GPN2010/20)

No comments: