Sunday, September 5, 2010

Konsep Iklan Aidilfitri 2010 TV3 Malaysia Bertentangan Dengan Falsafah Aidilfitri

Saya menonton iklan aidilfitri 2010 TV3 Malaysia semalam melalui post seorang rakan Facebook. Perkara pertama yang terlintas dalam fikiran saya selepas menonton iklan tersebut ialah kenapa konsep iklan ini pelik dan lain macam sangat.? apakah konsep aidilfitri yang hendak ditonjolkan?

Sekali pandang ia macam mahu menonjolkan konsep ala-ala 1Malaysia, iklan itu mengabungkan Islam, kristian, buddha dan hindu sebagai objek siaran melalui simbol-simbol tertentu. Mungkin TV3 ingin dan cuba menengahkan konsep 'satu Malaysia baru' melalui iklan tersebut. TETAPI pada pandangan saya, perkara yang perlu dan patutnya ditonjolkan ialah konsep aidilfitri yang menandakan hari kemenangan bagi umat islam setelah mengaut segala laba kebajikan disepanjang ramadan al mubarak.

Hari kita mencari persamaan dan bermaaf-maafan untuk mengukuhkan lagi ukuhuwah dan perpaduan. Saya berharap sesuatu dilakukan oleh TV3 terhadap iklan tersebut kerana ia boleh menghambarkan mode aidilfitri rakyat Malaysia selepas menonton iklan tersebut. Gantikan dengan iklan yang lebih sesuai dan selaras dengan budaya rakyat Malaysia, melayu dan Islam.


No comments: