Tuesday, June 23, 2009

Segalanya Diciptakan Berpasang-pasangan.


Semuanya dijadikan Tuhan berpasangan, lelaki lawannya perempuan, teruna lawannya dara, jantan lawannya betina, baik lawannya jahat, positif lawannya negatif, sejuk lawannya panas, malam lawannya siang dan begitulah seterusnya.Pada sebelah sini, ada begitu dan pada sebelah sana ada begini. Semuanya ada pasangannya dan dari situ terbinanya sebuah ikatan, tali pengikat, fitrah yang semacam tenaga yang mencantumkan mereka, yang memberikan suatu energi atau kekuatan.

Cuba kita renungkan pada pasangan kekasih yang sedang bercinta, ada tenaga yang mengikat mereka untuk cuba membahagiakan diantara satu sama lain, saling bertolak ansur, saling memberi dan menerima, saling hormat menghormati. Tenaga yang terbentuk dalam perhubungan sang kekasih tadi datangnya daripada dalam diri, dari hati yang tulus, ikhlas dan suci. Tapi jika tenaga itu tidak dapat dikawal, hanya mengikut rasa nafsu nafsi, hanya kerana seksual, kekuatan yang hadir daripada tenaga yang terhasil pada perhubungan sang kekasih itu akan membawa mereka kepada kekecewaan, kebinasaan dan kehancuran.

Demikian jugalah dengan semua segala yang ada dan berwujud, samada yang bernyawa atau tanpa nyawa, segala yang berjisim mengeluarkan tenaga, itulah yang telah dibuktikan secara saintifik oleh Albert Enstain. Tenaga yang hadir itu pun berpasangan-pasangan juga, tenaga ini perlu keseimbangan, tidak boleh dikurangkan pada yang kiri dan dilebihkan pada yang kanan, kerana ia akan menyebabkan tiada keseimbangan, jika itu berlaku, akhirnya kebinasaanlah akibatnya. Namun dari situlah bermulanya kesempurnaan.

1 comment:

zyra said...

terima kasih En.Rais... saya akan ingat semua pesanan en. rais...insyallah saya akan berpegang pada janji saya dgn En. & jg janji saya pada Allah.


-Hazirah-