Monday, October 27, 2008

Berperananlah Dalam Hidup - Mahasiswa Perlu Menjadi Agen Pembangunan Masyarakat

Sebagai mahasiswa anda mempunyai kedudukan dalam masyarakat dan mempunyai kedudukan di alam ini kerana anda daripada kategori orang yang berilmu. Orang yang cerdik, orang yang pandai dan orang yang bijaksana, justeru itu, sewajarnya anda turut serta dan berperanan di dalam usaha memakmurkan bumi dan membangunkan kehidupan umat sesuai dengan ilmu yang anda miliki.

Jangan letakan diri saudara dan saudari ke lembah kehinaan dengan menjadi makhluk yang hidup sehariannya hanyalah berhibur, makan, minum dan tidur tanpa memberi manfaat kepada orang lain, malahan menyusahkan orang lain pula. Jauhkan diri anda daripada perkara-perkara yang tidak berfaedah seperti menghabiskan masa dipusat-pusat hiburan seperti disko, night club dan sebagainya, elakan juga diri saudara dan saudari daripada menghampiri najis dadah. Jauhkan diri anda daripada mengambil minuman keras.

Saya menyeru semua mahasiswa UiTM untuk sama-sama membina masa depan bangsa melayu yang lebih gemilang, bangsa kita sedang berhadapan dengan krisis identiti, masalah kepimpinan, ketidakstabilan politik dan ketidaktentuan masa depan. Jangan leka dan lena dibuai mimpi-mimpi indah semalam kerana hari esok masih belum menjamin kebahagiaan kita.

No comments: