Wednesday, September 3, 2008

Pengurusan Kalbu Untuk Meraih Kejayaan Abadi

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَارَكَاتُهُ

Asalamuu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, yang dengan segala nikmatNya itu Ia menyempurnakan mengerjakan amal saleh yang menurunkan dia akan berkat, segala puji bagi Allah atas taufiqNya, kuasa atas taat.

Manusia mempunyai dua unsur iaitu rohani dan jasmani, rohani ialah jiwa, perasaan, hati, persepsi,perkara dalaman hati dan sebagainya manakala jasmani ialah fizikal seperti tangan, kaki, badan, perkara-perkara yang boleh disentuh, dilihat dan diraba dan sebagainya, jadi semua manusia, mempunyai rohani dan memiliki jasmani, rohani perlu diurus, dikendalikan dan ditadbir dengan baik untuk meraih kejayaan akhirat.

Begitu juga jasmani. Jasmani juga perlu diurus dengan baik untuk meraih kejayaan dunia, Pengurusan jasmani yang sistematik perlu supaya jasmani kita sentiasa kuat dan sihat. Gabungan pengurusan jasmani baik dan rohani yang efektif akan menghasilkan kejayaan dunia dan akhirat atau kejayaan abadi. Ringkasnya, jasmani dan rohani perlu diurus dengan baik dan sempurna.

Persoalannya sekarang ialah bagaimanakah caranya kita mengurus rohani dengan baik? Apakah pendekatan yang sesuai?Bagaimana pula caranya untuk mengurus jasmani dengan sempurna? sehingga kita boleh memperolehi kejayaan dunia dan kejayaan akhirat, sehingga kita boleh mencapai kejayaan abadi, mencapai kemuliaan, ketinggian dan keagungan di antara bangsa-bangsa lain di dunia, sehingga kita menjadi Shahi Alam dengan mengamalkan dasar keadilan dan kita memungut kebaikan dimanapun kita bersua.

Saya dengan panduan guru saya Ir. Hamidun Md. Isa akan cuba mengupas persoalan tersebut berdasarkan 4 buah buku iaitu Tasauf Moden karangan Prof. Dr HAMKA ( Haji Abdul Malik Karim Amrullah), Bangkit! Manajemen Qalbu Untuk Meraih Sukses oleh Abdullah Gymnatiar (Aa Gym), Mengenal Roh Jil V Rohani dan Jasmani Aku yang sebenar oleh A.Talib Naiem Al Haj Asaupi dan buku' Wasiat Abrar, Peringatan Akhyar' Syeikh Daud Al-Fatani oleh H.W.M Saghir Abdullah.

Kami cuba sedaya upaya untuk memamparkan kupasan tersebut melalui post-post kami yang seterusnya di sepanjang bulan ramadan yang penuh berkat dan bulan yang disirami rahmat dan dinafasi rahman Allah S.W.T ini. Apa yang kami cuba paparkan dalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman dan catatan daripada pengalaman yang kami lalui sendiri. Insya-Allah.

No comments: