Monday, July 7, 2008

Perjumpaan Mahasiswa NR Baru dan Bahagian Hal Ehwal Pelajar & Alumni

Sebentar tadi satu perjumpaan di antara semua mahasiswa nr baru telah diadakan di kompleks sukan UiTM. Majlis bermula pada jam 8.30 p.m dan berakhir jam 11.00 pm. Saya sampai agak lewat sekitar jam 9.15 p.m kerana terpaksa ke Balai Polis Seksyen 11 bagi membantu seorang mahasiswi UiTM yang menjadi mangsa ragut membuat laporan polis.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Ketua Balai Polis Seksyen 6, Chief Inspector Zamri , Penolong Pengarah (operasi) Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) En. Mohd Akmal Hj. Senin, Pengarah Pembangunan Pelajar Prof. Madya Dr. Rosmin Talib, Pengurus Unit Pengurusan NR, En. Amizar Mohd. Amin, wakil-wakil penduduk, semua Pegawai Pembangunan Pelajar- NR, Jawatankuasa Perwakilan Pelajar NR dan beberapa pegawai HEP yang lain.

Dalam ucapannya Prof. Madya Dr. Rosmin Talib mengingatkan mahasiswa nr supaya jangan terlibat dengan politik kepartian contohnya mengibarkan bendera parti politik dihadapan rumah, menghadiri dan menyertai demontrasi yang dianjurkan oleh parti politik dan sebagainya. Disamping itu, beliau menggesa pelajar supaya sentiasa menjaga nama baik universiti.

Chief Inspector Zamri dalam sesi taklimat beliau menjelaskan bahawa semua mahasiswa perlu tahu menjaga harta benda masing-masing, sentiasa mengunci pintu rumah, sentiasa mengunci motosikal dengan kunci pendua, elakan daripada keluar lewat malam, jangan keluar seorang diri, jangan terlibat dengan gangsterisme. Mengikut lapuran polis yang diterima jelas beliau, diantara item yang sering menjadi sasaran kecurian ialah laptop, motorsikal dan handphone. Jagalah hartabenda anda sebaik mungkin.

Penolong Pengarah (operasi) Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) En. Mohd Akmal Hj. Senin pula dalam sesi taklimat beliau menerangkan tentang jenayah syariah yang sering dilakukan oleh mahasiswa UiTM iaitu 'khalwat'. Denda yang akan dikenakan jika disabitkan bersalah ialah RM 3,000.00 atau 2 tahun penjara. Jadi nasihat beliau, elakkan diri anda daripada duduk berdua-duaan lelaki dan perempuan ditempat yang sunyi dan tersembunyi seperti ditaman, dalam kereta, dibilik atau di dalam rumah dan sebagainya. Jauhkan diri daripada perkara-perkara yang mendekatkan kita kepada zina nasihat beliau lagi.

Pada saya, majlis perjumpaan diatas berjaya kerana lebih daripada 1,000 orang mahasiswa nr hadir dimajlis tersebut.

No comments: