Monday, December 2, 2024

Dejavu: Penceraian panjang dengan Pesawat Elektrik.

Adakah motor elektrik akan menakluki ruang udara? Syarikat gergasi tidak percaya padanya dan menyerahkan bidang itu kepada penyedia kecil.

Pengeluar enjin Rolls-Royce telah menutup bahagian elektriknya, menurut laporan perkhidmatan pakar “Aero Telegraph” beberapa minggu lalu. Syarikat British itu kini memberi tumpuan kepada teknologi lain untuk pesawat masa depan. Apabila bahagian perniagaan yang tidak menguntungkan itu gagal menarik pembeli, akhirnya ia ditutup sepenuhnya.

Dengan itu, berakhirlah sebuah kisah yang bermula pada 7 April 2016 dengan gempita di Ottobrunn dekat Munich. Pada masa itu, CEO Siemens dan CEO Airbus, seorang menteri negeri dari Munich, dan seorang setiausaha negara dari Berlin, bersama beberapa datuk bandar dan lebih sedozen pengurus, hadir untuk meletakkan asas sebuah “pusat sistem”. Mereka bercakap tentang “jumlah besar berjuta-juta euro” yang akan digunakan untuk membangunkan pesawat elektrik.

Namun, daripada kegembiraan awal itu tidak berpanjangan, selepas prototaip jatuh di Hungary, yang digerakkan oleh motor elektrik Siemens, projek itu kehilangan daya tarikannya. CEO Siemens, Joe Kaeser, menarik diri daripada projek tersebut selepas kemalangan itu, di mana penyebabnya dikaitkan dengan kegagalan teknikal.

Siemens kemudian menyerahkan sahamnya dalam usaha sama itu kepada Rolls-Royce. Pada awalnya, Rolls-Royce memuji masa depan motor elektrik, tetapi pada tahun lalu, syarikat itu memperkenalkan strategi baharu: memberi tumpuan sepenuhnya kepada enjin tradisional untuk pesawat besar.

Malah, bekas rakan kongsi Siemens, Airbus, kini jarang bercakap tentang pesawat elektrik. Fokusnya kini lebih kepada penyelesaian hibrid, hidrogen, bahan api penerbangan hijau, dan penambahbaikan lain pada pesawat konvensional.

Ketika syarikat besar menarik diri daripada persaingan dalam pesawat elektrik tulen, mereka menyerahkan bidang ini kepada pengeluar kecil, syarikat pemula, dan “nerd teknologi”. Banyak pengumuman yang dibuat adalah berlebihan. Hanya sedikit yang berjaya seperti percubaan gagal oleh startup Lilium. Misalnya, peralatan latihan elektrik yang diluluskan untuk latihan juruterbang jarang sekali sampai ke pasaran.

Bagi sesetengah pengeluar, seperti jurutera Josef Gologan, mereka berusaha sendirian untuk mencipta pesawat elektrik. Mereka masih jauh daripada kejayaan komersial. Salah satu usaha itu bermula pada 2016 di Ottobrunn, tetapi kini dijalankan di Hurlach.

Pelajaran daripada semua ini adalah jelas: syarikat besar cenderung memilih teknologi yang terbukti dan meninggalkan risiko kepada pengeluar kecil. Sesetengah inovasi, walaupun mendapat sokongan kerajaan, tidak mampu menyaingi sistem tradisional.

No comments: