Friday, March 2, 2012

SUARA MARHAEN Daripada Rakyat Untuk Rakyat:TENTANG AUKU oleh Zharif Badrul

SUAIKENAL BERSAMA AUKU

Sebelum anda membaca lebih lanjut dan jatuh cinta dengan AUKU, pastinya anda mahu mengetahui perkara-perkara asas mengenai Akta ini.

1. APAKAH NAMA PENUH AUKU DAN BILAKAH IA DIPERKENALKAN?

Nama penuh AUKU ialah Akta Universiti dan Kolej Universiti. Ia diperkenalkan pada tahun 1971 dan kali terahir ia dipinda pada tahun 2009.

2. SIAPAKAH YANG MEMPERKENALKAN AUKU?

Ia diperkenalkan oleh Menteri Pelajaran(pada masa itu) iaitu Tun Dr.Mahathir Mohamad.

3. MENGAPA AUKU DIPERKENALKAN?

Menurut Dr.Mahathir ia diperkenalkan agar mahasiswa1 dapat memberi tumpuan yang penuh kepada penguasaan ilmu di universiti.Maklumat lanjut boleh dibaca di dalam blog beliau (http://chedet.cc/blog/?p=89)

4. APAKAH ISU UTAMA YANG MELIBATKAN AUKU SEJAK AKHIR-AKHIR INI?

Isu utama yang dibangkitkan ialah penglibatan mahasiswa dalam politik. Di samping itu terdapat juga isu-isu sampingan seperti kebebasan akademik, pelantikan naib canselor oleh Menteri Pengajian Tinggi dan prosiding tatatertib.

5. APAKAH SIGNIFIKAN KES UKM4 DI DALAM ISU AUKU INI?

Kes UKM4 merupakan satu-satunya kes Mahkamah yang melibatkan AUKU. Ia melibatkan 4 mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia yakni saudara Muhammad Hilman Idham, Woon King Chai, Muhammad Ismail Aminuddin dan Azlin Shafina Mohamad Adzha.

Di dalam kes ini, Mahkamah Rayuan memutuskan seksyen 15(5)(a) yang melarang mahasiswa daripada menyokong, bersimpati dan membantah mana-mana parti politik di dalam atau di luar Malaysia adalah bertentangan dengan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

6. PINDAAN AUKU JUGA BERKAITAN DENGAN ISU ‘’AGE OF MAJORITY’’

Sewaktu mengumumkan pindaan AUKU di Parlimen dan ucapan Perhimpunan Agung UMNO, DS Najib menyatakan mahasiswa yang mencapai ‘’age of majority’’ dibenarkan untuk menganggotai parti politik. Merujuk kepada Age of Majority Act 1971, seksyen 2 memperuntukkan age of majority di Malaysia ialah 18 tahun.

7. JIKA AUKU DIPINDA, BAGAIMANA PULA DENGAN AKTA-AKTA YANG BERKAITAN(AKTA UiTM dan IPTS)?

Terdapat persamaan antara peruntukan seksyen 15(5)(a) dan seksyen 47 Akta Insititut Pengajian Tinggi Swasta serta seksyen 10(3) Akta UiTM (juga dikenali sebagai akta 174). Justeru peruntukan-peruntukan ini juga perlu dipinda.

8. APAKAH STATUS AUKU APABILA KES UKM4 DIBAWA KE MAHKAMAH PERSEKUTUAN- ADAKAH IA AKAN TETAP DIPINDA?

Jika Mahkamah Persekutuan bersetuju dengan keputusan Mahkamah Rayuan maka AUKU perlu dipinda. Tetapi jika Mahkamah Persekutuan tidak bersetuju, maka seksyen 15(5)(a) tidak boleh dipinda kerana ia sah di sisi Perlembagaan Persekutuan.

Apabila kes ini diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan selepas pindaan AUKU dibentangkan dan keputusan tersebut memutuskan seksyen 15(5)(a) tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan, ada kebarangkalian ia perlu dipinda semula kerana keputusan tersebut tidak boleh dianggap sekadar subjek akademik semata-mata. Atau dalam ertikata lain, akan wujud situasi ‘’flip-flop’’ dalam meminda AUKU jika hal ini terjadi.

Bacaan seterusnya sila akses https://docs.google.com







1 comment:

Unknown said...

salam encik ahmad,

Terima kasih untuk entri ini.Harap buku SUARA MARHAEN:TENTANG AUKU ini dapat dikongsi bersama warga UiTM yang lainnya. Terima kasih atas sokongan yang diberikan :)

zharif