Monday, January 14, 2019

SIAPA SAYA oleh Roslan Ab Hamid

SIAPA SAYA
.
1. Antara diri "authentic self" dengan "social self", ikhtiarkan supaya tiada jarak yang lebar. Itu namanya jadi diri sendiri. Cuma jangan lah apabila dikatakan tiada jarak , jangan lah berkain pelikat dan tidak berbaju di khalayak ramai. Hidup harus terampil dengan adab dan akhlak.
.
2. Saya penuntut ilmu. Belajar apabila ada ruang masa. Tiada hari kosong tanpa belajar. Mengikuti rapat Robin Sharma, Jordan Belfort, Gene is Marketing dan ramai lagi secara online sekurang kurangnya 3 jam setiap hari. Konsisten. Beribu bayar mereka setiap bulan.
.
3. Dalam negara,setiap ada kesempatan saya hadir, duduk dan catat nota. Tahun 2019, rapati dan pelajari dari Tuan Sahar Sahad, Tuan Jerry Rizal dan Tuan Haji Md Taib Mat. Diperingkat antarabangsa, tahun ini InshaAllah ke Australia dan UK.
.
4. Untuk apa? Tentu bukan untuk jadi speaker atau trainer macam teman teman yang hebat. Saya hanya orang kecil yang boleh bersila depan guru. Anak kampong. Saya tidak mampu berdiri atas pentas dan jadi siginifikan dan berkata "akulah gurunya". Nombor saya dua. Bukan orang nombor satu.
.
5. Tiap hari menulis. Ada dalam FB. Ada dalam nota. Tidak kejar likes atau apa apa. Sekadar suka menulis. Jika ada kebaikan - kongsi lah. Iaadalah aliran ilmu bermanfaat apabila berada di alam akhirat.
.
6. Usaha terkini adalah menjadi "raksasa digital nusantara". Praktik apa yang dibaca. Buat apa yang dikata. Bantu perusahaan lepasi aras RM1 Bilion setahun. Berdiri atas bahu raksasa.
.
7. Hidup jadi sangat tenang. Tiada beban rasa hebat yang dipikul bawa. Tiada style "have have" yang perlu di tonjol pada social self. Sekadar anak kampung yang mahu kembara serata dunia dan berusaha memandaikan bangsa.
.
8. Tiada jiwa resah. Sekadar mahu hidup yang dipermudah sembah Allah dalam jiwa indah menunggu masa kembali ke alam kekal yang ditentukan sudah

No comments: