Tuesday, June 23, 2009

Segalanya Diciptakan Berpasang-pasangan.


Semuanya dijadikan Tuhan berpasangan, lelaki lawannya perempuan, teruna lawannya dara, jantan lawannya betina, baik lawannya jahat, positif lawannya negatif, sejuk lawannya panas, malam lawannya siang dan begitulah seterusnya.Pada sebelah sini, ada begitu dan pada sebelah sana ada begini. Semuanya ada pasangannya dan dari situ terbinanya sebuah ikatan, tali pengikat, fitrah yang semacam tenaga yang mencantumkan mereka, yang memberikan suatu energi atau kekuatan.

Cuba kita renungkan pada pasangan kekasih yang sedang bercinta, ada tenaga yang mengikat mereka untuk cuba membahagiakan diantara satu sama lain, saling bertolak ansur, saling memberi dan menerima, saling hormat menghormati. Tenaga yang terbentuk dalam perhubungan sang kekasih tadi datangnya daripada dalam diri, dari hati yang tulus, ikhlas dan suci. Tapi jika tenaga itu tidak dapat dikawal, hanya mengikut rasa nafsu nafsi, hanya kerana seksual, kekuatan yang hadir daripada tenaga yang terhasil pada perhubungan sang kekasih itu akan membawa mereka kepada kekecewaan, kebinasaan dan kehancuran.

Demikian jugalah dengan semua segala yang ada dan berwujud, samada yang bernyawa atau tanpa nyawa, segala yang berjisim mengeluarkan tenaga, itulah yang telah dibuktikan secara saintifik oleh Albert Enstain. Tenaga yang hadir itu pun berpasangan-pasangan juga, tenaga ini perlu keseimbangan, tidak boleh dikurangkan pada yang kiri dan dilebihkan pada yang kanan, kerana ia akan menyebabkan tiada keseimbangan, jika itu berlaku, akhirnya kebinasaanlah akibatnya. Namun dari situlah bermulanya kesempurnaan.

Seni dan Kejujuran - Seniman Meletakkan Yang Hak Kepada Yang Berhak


Seniman adalah orang yang cepat rasa terharu apabila melihat atau mendengar kesusahan, kepayahan, kemiskinan dan kemelaratan yang ada disekitarnya. Bila dia melihat keindahan, kecantikan, kesempurnaan dan kehebatan, jiwanya turut rasa terharu juga. Pendeknya, seniman adalah orang yang dapat melihat yang zahir dan dapat merasai yang batin terhadap segala sesuatu yang diperhatikannya, didengarnya dan dirasainya, mungkin pada sesama manusia, mungkin pada tumbuh-tumbuhan, mungkin pada haiwan dan mungkin pada segala sesuatu dipersekitarannya. Sesudah terharu, dia mula berkhayal, memikir bagaimana hendaknya supaya ia menjadi lebih baik.

Bila melihat anak kecil yang kebuluran kerana kemiskinan, hati seorang seniman akan rasa terharu, dia dapat merasai kesengsaraan yang dilalui anak kecil tadi, lantas dia berkhayal dalam pemikirannya untuk meringankan penderitaan anak kecil itu, supaya anak kecil itu dapat makan dan minum bagi menghilangkan kelaparan, supaya anak kecil itu menjadi lebih baik. Demikianlah kejujuran jiwa seorang seniman.

Disebalik rasa terharu, pada khayal yang indah itu, timbullah kemahuan, lahirlah ilham dan terciptalah tindakan yang jujur dan ikhlas untuk membantu, itulah seniman. Dia kaya dengan rasa terharu dan khayal. Disitulah kekayaannya yang sejati. Yang dua itulah rukun dalam mencipta seni, diambilnya pena, ditulis bahasa hatinya, ayat demi ayat, terlahirlah bait-bait syair, dilukis perasaan hatinya, garis demi garis, terbina sebuah lukisan, dilagukan suara hatinya, nada demi nada, sehingga tercipta lagu yang menyentuh kalbu. Demikianlah kejujuran hati seorang seniman sejati.

Jiwa seniman dapat menggarap kemiskinan, kesengsaraan, kepayahan dan kepahitan, jiwa seniman umpama radar yang menerima frekuensi keindahan, kecantikan, kesempurnaan dan keelokan serta mencernakannya bahasa hati dan bahasa jiwanya tadi kepada bahasa ibunda dengan ungkapan yang indah dan menyentuh jiwa pembaca, pendengar dan khayalak.