Friday, January 4, 2019

Ekonomi Dunia Muram oleh Nik Hasyudeen

Krisis ekonomi dunia yang terakhir ialah dalam tahun 2008. Semenjak itu, bank-bank pusat di Amerika, Eropah dan Jepun menyuntik kecairan ke dalam sistem ekonomi dengan membeli bon-bon swasta. Akibatnya pasaran kewangan kembali cergas dan akhirnya ekonomi sebenar pun bertambah rancak.

Setiap pesta akan berakhir. Semenjak beberapa tahun kebelakangan, proses pembelian bon diterbalikkan. Wang diserap oleh bank-bank pusat. Rezab Amerika mula menaikkan kadar faedah.

Cakap-cakap berkenaan pengucupan 2 ekonomi terbesar dunia, Amerika dan China, mula kedengaran. Ini ditambah dengan peperangan dagangan di antara keduanya yang dimulakan oleh Trump. Mula-mula acah saja, kemudian tarif dinaikkan. Ini menyebabkan barangan bertambah mahal di kedua-dua belah pihak. Pengguna terpaksa bayar harga lebih tinggi. Kuasa beli berkurangan.

Bila ekonomi semakin perlahan, operasi kilang-kilang di China dan Amerika mula sejuk. Ada yang kurangkan aktiviti dan ada yang tutup. Ini akan juga mengurangkan kuasa beli pekerja yang terlibat. Maka, permintaan kepada barangan dan perkhidmatan lain akan terjejas. Apple pun dah kurangkan jangkaan jualan iPhone.

Apa akan terjadi kepada perniagaan di tempat-tempat lain? Mana-mana perniagaan yang terletak di atas rangkaian bekalan Amerika dan China akan terjejas sama. Permintaan berkurangan dan kena ambil tindakan mengurangkan kerugian. Kitaran ini akan berulang-ulang di atas rantaian bekalan masing-masing.

Bukan itu sahaja, bilangan pelancong, terutama dari China akan turun. Jika mereka datang pun mereka berbelanja lebih kurang dari biasa. Banyak perniagaan yang bergantung kepada mereka akan sejuk sama.

Suasana ini akan memaksa pelbagai kerajaan untuk berbelanja lebih bagi menggantikan ekspot. Masalahnya, jika hutang tinggi, ianya akan menjadi kekangan. Jika berbelanja dengan berhutang, penarafan kredit boleh terjejas, kos pembiayaan dan faedah naik, aliran tunai kerajaan akan terjejas kerana kena agihkan lebih dana untuk urus hutang.

Saya kongsikan senario ini supaya kita maklum akan putaran ekonomi dunia. Oleh kerana saiz ekonomi domestik Malaysia tidaklah besar sangat, kita bergantung kepada pasaran luar untuk berkembang. Bila mereka demam, kita pun kena selsema.

Sebab itu PM ke 4 mahukan orang Malaysia beranak banyak-banyak, nak sasarkan sampai 70 juta. Sekarang tak sampai dari separuh angka itu. Kenalah PM ke 7 fikirkan bagaimana nak hadapi suasana ini. Hampir nak sama dengan tahun 1997 kan? Mungkin dia serahkan cabaran ini kepada PM 8?

Selamat beribadah di hari Jumaat.

Doakan pejuang Islam ini yang mungkin mati diseksa di dalam tahanan oleh Abdul Muein Abadi


Dahulu Presiden Mesir, Mohamed Morsi kini ditahan di penjara "Kala Jengking" dan diberikan layanan kejam. - Gambar fail Reuters

TERKINI dilaporkan bahawa Dr. Mohamed Morsi – Presiden Mesir yang digulingkan oleh tentera pro-Israel pimpinan al-Sisi pada 2013 – berdepan kemungkinan untuk mati dalam tahanan atau mati pramasa (premature death) akibat seksaan dan layanan kejam. 

Dalam tempoh beberapa hari sahaja lagi, yakni dalam Januari 2019, beliau juga akan kembali dibicarakan di Mahkamah – satu taktik penyeksaan mental dan fizikal secara berturut-turut yang diulang-ulang rejim al-Sisi sejak enam tahun lalu.

Dr. Morsi dilayan dengan kejam di penjara Tora yang digelar penjara ‘Kala Jengking’ – malah hingga ke tahap di mana sebuah panel yang dinamakan Detention Review Panel (DRP) yang turut dianggotai para peguam dan ahli parlimen Britain mengecam kaedah tahanan ini yang dicela sebagai ‘di bawah tahap yang sepatutnya berdasarkan undang-undang antarabangsa’. 
Mengapakah semakin hari semakin zalim sekali layanan rejim al-Sisi ke atas Dr. Morsi khususnya dan anggota Ikhwan Muslimin secara umumnya?  Malah, majalah berpengaruh ‘Foreign Policy’ terbitan Disember 2018 mengecam rejim al-Sisi dengan tajuk ‘Sisi Isn’t Mubarak. He’s Much Worse’ yang bermaksud al-Sisi lebih teruk berbanding rejim diktator Hosni Mubarak yang memerintah Mesir sejak akhir 1970-an hingga 2011. 

Untuk rekod, Dr. Morsi ialah Presiden Mesir pertama – dan terakhir – yang diundi secara bebas dan demokratik oleh rakyat Mesir di seluruh negara dalam pilihan raya Presiden 2012 selepas Revolusi Januari 2011 (fenomena kebangkitan ‘Arab Spring’) yang menumbangkan diktator sebelum itu iaitu Hosni Mubarak. 

Saat ini, rejim al-Sisi sebenarnya berhadapan masalah mentadbir Mesir yang cukup kronik; isu bekalan air yang asas, subsidi roti, masalah bekalan makanan khususnya kentang, isu perumahan, isu gaji pekerja, dan juga peluang pekerjaan, subsidi sosial, serta hutang kerajaan – kesemuanya membawa kepada satu kesimpulan: rejim al-Sisi amat lemah dan gagal sama sekali sebagai kerajaan. 

Lalu mengapa tidak timbul sebarang kebangkitan rakyat secara besar-besaran seperti mana yang dihadapi Dr. Morsi dan diktator Hosni Mubarak sebelum ini? 

Jawapannya adalah seperti mana yang dihuraikan Foreign Policy terbitan Disember 2018: rejim al-Sisi sejak merampas kuasa daripada Dr. Morsi pada 2013 bergantung sepenuhnya pada cara menangkap, menyerang, melakukan keganasan, dan juga membunuh sesiapa yang dilihat cuba mencetuskan penentangan kepada rejim beliau. 

Bagi mengesahkan pemerintahan beliau, al-Sisi telah mengadakan pilihan raya yang mudah untuk dimenangi – dengan pengharaman dan penangkapan besar-besaran anggota gerakan Islamis Ikhwan Muslimin.

Menyedari betapa gerakan Islamis Ikhwan Muslimin masih berpengaruh besar di hati rakyat Mesir – ditambah pula dengan kegagalan beliau sebagai kerajaan – al-Sisi menggunakan cara keganasan untuk kekal berkuasa. 

Pembunuhan beramai-ramai penyokong Dr. Morsi sewaktu ‘Rabaa Massacre’ pada Ogos 2013 dahulu hanyalah permulaan.  Hari ini, meski pun ‘menang besar’ dalam pilihan raya olok-olok yang dianjurkan beliau sendiri, al-Sisi kini mula mencuba untuk meminda Perlembagaan Mesir 2014; beliau kini cuba untuk sama ada memanjangkan tempoh penggal Presiden atau pun menghapuskan sama sekali had tempoh penggal tersebut untuk terus berkuasa.

Keadaan ini sama sekali bertentangan dengan dasar kerajaan Dr. Morsi dahulu yang menghadapi tiga cabaran besar.  Cabaran pertama ialah tuduhan kerajaan Morsi bersikap eksklusif kononnya tidak melibatkan parti lain dan juga kaum wanita dan minoriti dalam kerajaan beliau. 

Melalui Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP), Dr. Morsi mengetuai Jemaah Ikhwan Muslimin memenangi pilihan raya presiden pada Jun 2012. 

Kerajaan Dr. Morsi dituduh hanya melantik anggota Ikhwan yang merupakan ahli politik FJP sahaja dalam kerajaan sedangkan sebenarnya Dr. Morsi telah melantik tiga orang wanita dan dua orang ahli politik Kristian ke jawatan utama pada Ogos 2012. 

Cabaran kedua ialah anasir tinggalan diktator Hosni Mubarak yang terdiri daripada Majlis Tertinggi Angkatan Tentera (SCAF), para hakim Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir yang sekular dan anti-Islamis, serta kroni industri pro-Mubarak (dan Tamrroud anti-Ikhwan Muslimin). 

SCAF sebagai contoh, kononnya menjadi ‘perantara’ rakyat Mesir dengan kerajaan apabila berlaku peralihan kuasa.  Namun pada hakikatnya, ia hanyalah sekelompok elit yang menjaga kepentingan masing-masing – jauh mengatasi kepentingan rakyat Mesir. 

Ramai pihak menuduh kononnya Dr. Morsi tergesa-gesa dalam cubaan mereformasi angkatan tentera Mesir – contohnya tindakan beliau melucutkan kedudukan Panglima Mohamed Hussein Tantawi dan Leftenan Jeneral Sami Hafez Anan serta memecat Pengarah Perisikan Murad Muwafi. 

Namun pada hakikatnya Dr. Morsi telah berusaha mengimbangi tuntutan tentera – langkah sama yang dilakukan Erdogan di Turki – termasuklah memberi pelbagai kelebihan kepada belanjawan dan syarikat milik tentera.  Contohnya ialah pengecualian pemotongan subsidi minyak, imuniti daripada semakan dan kawalan belanjawan, dan juga autonomi sistem buruh yang diamalkan syarikat milik tentera Mesir.

Malah, tentera Mesir melalui SCAF juga menerima beberapa keutamaan dalam projek kerajaan seperti projek automotif Al-Nasr Automotive Manufacturing Company (NASCO) yang diserahkan kepada Kementerian Pengeluaran Pertahanan dan juga projek tablet ala-iPad Mesir, Inar yang diberi kepada Benha Electronics Company (Benha) yang sebahagiannya juga milik Kementerian Pengeluaran Pertahanan Mesir.

Kerajaan FJP pimpinan Dr. Morsi juga bertindak menghentikan rancangan penswastaan besar-besaran aset kerajaan – termasuklah syarikat-syarikat milik tentera Mesir. 

Selain itu, Dr. Morsi turut memberikan posisi yang tinggi kepada para pegawai tentera di Autoriti Terusan Suez, Pertubuhan Arab untuk Perindustrian, dan juga kedudukan di Kementerian Pertahanan – di samping berjanji mewujudkan kehadiran tentera Mesir di Sinai dan juga mempelbagaikan sumber persenjataan asing dan latihan buat tentera Mesir.

Walau bagaimanapun, kerajaan Dr. Morsi juga mengusahakan pengurangan monopoli tentera dalam projek berskala besar dan berimpak tinggi Mesir seperti dalam kes Projek Pembangunan Koridor Terusan Suez. 

Rancangan Dr. Morsi untuk menjadikan Terusan Suez sebagai hab logistik dan pusat pembuatan barangan berat global ini tentulah menarik firma-firma berkaitan tentera yang dominan di Mesir seperti kilang pembuatan menara, kotak gear, dan juga bilah fiberglass yang digunakan dalam turbin angin. 

Namun begitu, kerajaan Dr. Morsi bertindak meletakkan posisi pembuatan keputusan tertinggi projek gergasi ini di tangan Timbalan Perdana Menteri yang melapor secara terus kepada beliau, sekali gus mengetepikan kedudukan dominan tentera Mesir.

Langkah inilah sebenarnya yang membawa kepada rampasan kuasa tentera menjatuhkan kerajaan Dr. Morsi.

Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir menjadi ancaman seterusnya yang berusaha menggugat kerajaan Dr. Morsi dahulu.  Contoh yang paling nyata apabila ia bertindak membubarkan Dewan Perwakilan Rakyat yang dipilih rakyat pada Jun 2012 – sejurus sebelum Dr. Morsi memenangi pilihan raya Presiden dalam bulan yang sama.  Pembubaran ini susulan kejayaan Ikhwan Muslimin melalui parti FJP menguasai majoriti kerusi parlimen pada waktu itu.

Kerajaan Dr. Morsi juga difitnah cuba menjadi diktator semata-mata kerana mengusahakan pemusatan kuasa eksekutif di tangan Presiden.  Hakikat sebenarnya ialah langkah ini terpaksa diambil bagi melindungi proses penggubalan Perlembagaan Mesir agar selari dengan keseimbangan antara hak asasi manusia dan Syariah. 

Langkah ini jelas bersifat pencegahan kerana kuasa eksekutif yang kuat diperlukan untuk melindungi Perlembagaan daripada disabotaj para hakim pro-bekas diktator, Hosni Mubarak yang jelas menguasai Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir.

Akibat pakatan tentera Mesir dengan firma-firma gergasi (yang sengaja menjahanamkan bekalan tenaga dan keperluan asas rakyat selepas kemenangan FJP pimpinan Dr. Morsi) serta media (seperti Nilesat yang menguasai satelit strategik dalam menyiarkan berita palsu dan fitnah), emosi sebahagian rakyat Mesir telah dibakar untuk sekali lagi berhimpun – kali ini memberi tekanan ke atas kerajaan Morsi agar meletak jawatan. 

Sejarah menjadi saksi betapa akhirnya Dr. Morsi telah ditahan dan digulingkan oleh tentera Mesir di bawah al-Sisi – yang hari ini telah membawa kerosakan dahsyat ke atas kehidupan rakyat Mesir dan juga sistem politik mereka akibat ketiadaan ilmu pentadbiran dan juga kerakusan membolot hasil negara ke tangan kroni tentera.

Campur tangan asing juga jelas menjadi faktor besar dalam konteks politik Mesir ini – negara seperti Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dikesan menyalurkan dana berulang kali kepada para jeneral tentera Mesir dalam merencana gerakan Tamarroud bagi menjatuhkan kerajaan FJP Dr. Morsi.

Arab Saudi juga secara terbuka dinamakan sebagai antara perancang utama gerakan rampasan kuasa tentera ini dengan kerjasama erat Jeneral al-Sisi yang ketika itu merupakan Menteri Pertahanan.  Tidak menghairankan sama sekali apabila hanya seminggu selepas Dr. Morsi dijatuhkan, UAE telah menjanjikan sokongan sebanyak USD3 bilion manakala Arab Saudi pula menjanjikan USD5 bilion kepada rejim tentera Mesir pro-Israel pimpinan al-Sisi itu (UAE juga didakwa kerajaan AKP pimpinan Erdogan sebagai dalang rampasan kuasa Turki pada 2016).

Saat ini, Dr. Morsi berdepan dengan beberapa siri hukuman penjara yang panjang di bawah rejim al-Sisi seperti penjara seumur hidup kerana dituduh menjadi ‘perisik’ kepada gerakan Islamis Palestin, Hamas. 

Beliau setakat ini telah dijatuhkan hukuman penjara 20 tahun atas tuduhan melakukan kekerasan ke atas perusuh pada Disember 2012 sebelum ditambah lagi hukuman penjara selama 25 tahun kerana dituduh menjadi ‘perisik’ Qatar.

Sebelum ini beliau turut berdepan hukuman mati pada 2015 atas tuduhan melarikan diri dari penjara sewaktu Revolusi Mesir 2011 namun ia telah ditarik balik atas tekanan dalaman dan juga tekanan antarabangsa.

Sama-sama kita doakan semoga Allah melindungi Dr. Mohamed Morsi – seorang lelaki hafiz al-Quran dengan ijazah kedoktoran dalam bidang kejuruteraan yang telah mengorbankan segala-galanya demi tanggungjawab yang tidak diminta-minta, tanggungjawab yang tidak dijadikan lubuk kontrak dan projek ketua bahagian parti, tanggungjawab yang kini direhatkan dari bahunya.


* Abdul Muein Abadi ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), berkelulusan Research Master dari Utrecht University, Belanda (2014) dan kini merupakan calon Doktor Falsafah di Faculty of Governance and Global Affairs, Leiden University, Belanda.

TUJUH NASIHAT RUMI oleh Roslan Ab Hamid

TUJUH NASIHAT RUMI
.
1. Mawlana Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī, lahir 1207 di Afghanistan dan meninggal 1273 di Konya, Turki menulis, "Berhenti bertindak kecil kecilan. Anda adalah alam semesta dalam gerakan gembira". "Jangan melihat ke luar. Lihat lah ke dalam diri dan cari lah arti dan tujuan itu"
.
2. Nasihat nasihat Rumi amat bermakna. Pertama, dari segi kemurahan hati dan membantu orang lain. Dalam hal kedermawan dan menolong orang, jadilah seperti sungai. Rumi kata, jadi seperti sungai yang terus mengalir tanpa henti tanpa kembali. Bukankah satu kebaikan yang kita tanam akan menjadi pokok kebaikan? 
.
3. Dari pokok kebaikan, akan ada buah kebaikan yang banyak. Ini bermakna bahawa satu kebaikan yang kita lakukan, Tuhan akan membalas dengan kebaikan yang bertambah baik terutama jika kebaikan itu dilakukan secara berterusan. Konsistensi dan frekuensi.
.
4. Kedua, ada bait kata puisi dari karya Jalaluddin Rumi yang terkenal iaitu "Dengan hidup hanya sepanjang nafas, jangan menanam apa-apa kecuali cinta" Dalam hal kasih sayang dan cinta, jadi lah matahari. Maksudnya ialah hidup hanya persinggahan, jangan biarkan kebencian menguasai diri. Usahakan mencintai sebanyak mungkin untuk orang di sekeliling kita. Memberi kehangatan kepada siapa saja tanpa diskriminasi. Bukankah setiap manusia tidak suka pada kebencian?
.
5. Ketiga, dalam hal menutup keaiban orang, jadilah seperti malam. Malam gelap membuat orang tidak dapat melihat apa-apa. Inilah perumpamaan, sebagai manusia, mesti menutup aib saudaranya. Seseorang yang diberi mandat untuk menyimpan rahsia mestilah seperti malam yang menutup rapat tanpa membocorkannya.
.
6. Keempat. Dalam hal marah, jadilah seperti orang mati. Ketahuilah, kemarahan itu seperti bara api di hati orang-orang yang boleh memusnahkan diri. Ini dapat dilihat dari kemerahan kedua-dua mata dan ketegangan urat di leher orang yang dikendalikan oleh kemarahan. 
.
7. Mengawal kemarahan bukanlah perkara yang mudah. Cara yang paling berkesan adalah untuk diam. Kerana keputusan yang diambil dalam kemarahan boleh menjadi keputusan yang salah.
.
8. Kelima. Dalam hal kesederhaan dan kerendahan hati jadi lah seperti bumi. Bumi selalu menempatkan dirinya di bawah walaupun kadang-kadang ia lebih baik daripada langit. Sebagai manusia biasa yang penuh dengan kekurangan, tidak ada apa yang dapat kita kongsi, termasuk pengetahuan yang kita rasa "hak milik" kita. 
.
9. Terdapat tiga tahap orang yang berpengetahuan, iaitu: ada 3 tingkatan orang berilmu iaitu: 
.
+ Pertama, orang berilmu yang dengan ilmunya menjadikan orang itu merasa pintar. Ini timbulkan riak dan bongkak.
+ Kedua, orang berilmu yang dengan ilmunya menjadikan seseorang itu disukai Allah dan dicintai orang (tawadu). 
+ Terakhir orang berilmu yang dengan ilmunya menjadikan dirinya semakin tidak tahu apa-apa”. Artinya bahwa kerendahan hati seseorang dapat dicapai salah satunya dengan ilmu. 
.
10. Bina insaf diri. Jadilah manusia yang penuh kerendahan hati kerana Tuhan tidak menyukai sifat sombong. Sedikit ada lintasan sombong akan menjauhkan kita dari Syurga Allah.
.
11. Keenam. Dalam hal tolerasi jadilah seperti laut. Hidup dengan keberagam kepelbagaian menuntut seseorang harus boleh saling menghargai satu sama lain. Jadilah seperti laut yang mempunyai sifat lapang dan siap menampung setiap pandangan-pandangan berbeza. 
.
12. Laut itu menampung jutaan khazanah alam. Jangan jadikan perbezaan menjadi alat pemecah belah tetapi jadikan perbezaan ini sebagai sebuah alat pemersatu. Caranya adalah dengan toleransi. 
.
13. Jadikanlah perbezaan yang ada sebagai penambah khazanah ilmu pengetahuan. Pegang teguh pada prinsip. Tetapkan dalam diri mana yang menjadi pilihan kita dan sentiasa hormati apa jua keputusan orang lain.
.
14. Ketujuh. Tampil sebagai diri kita seadanya dan jadilah diri pada masa keseorangan sebagaimana diri kita pada luaran. Hiduplah dengan penuh kejujuran dengan menampilkan jati diri dengan apa adanya. 
.
15. Pada dasarnya kejujuran merupakan kunci bagi seseorang jika ingin dipercaya. Setiap rezeki yang dihasilkan dari kejujuran pastilah akan menjadi energi positif yang menghadirkan kebahagian dan kedamaian dalam jiwa. Hidup jujur itu menyihatkan. Fikiran dan emosi akan selalu berada dalam zon positif. Zon perkembangan yang membahagiakan.

Ucapan Profesor Matematik Melayu pertama Shaharir Mohd Zain ketika menerima gelar Profesor Emeritus daripada Universiti Kebangsaan Malaysia.

Tuan-Puan patut baca ini. Ucapan Profesor Matematik Melayu pertama Shaharir Mohd Zain ketika menerima gelar Profesor Emeritus daripada Universiti Kebangsaan Malaysia. Universiti yang ditubuhkan dengan keringat dan air mata untuk menyaksikan menerbitkan ilmu dan sains dalam bahasa sendiri.

PENILAIAN ILMU MENERUSI WARISAN SENDIRI.

Bersyukurlah kita kepada Allah SWT yang masih mengizinkan kita bersama melangsungkan majlis ini.

Saya berterima kasih kepada rakan-rakan di Pusat Pengajian Sains Matematik dan khususnya Dekan Fakulti Sains yang berusaha memuliakan saya hingga saya berada di sini. Kata-kata manis dan menjulang tinggi budi dan sumbangan keilmuwan saya baharu sekejap tadi sungguh menyerba-salahkan saya dan tiadalah dapat dibalas dengan lebih daripada terima kasih jua.

Saya pastinya juga berterima kasih amat kepada kepemimpinan utama universiti yang menyanjungi saya sehingga menyantuni saya seperti hari ini lalu meluncurkan saya ke awangan.

ORANG UNJUR KITA TADAH

ORANG BERTUTUR KITA BERMADAH

Pohon ikutilah ceritera rasa saya ini selanjutnya.

Jika menggunakan istilah bahasa Melayu yang terpahat pada batu bersurat Talang Tuwo di Sumatera bertarikh 684 M, UKM pada saya sebuah parlak keilmuwan. Ini metafora perlak saya daripada makna asalnya, sebuah taman botani diraja yang indah permai dengan anak-anak sungainya dan dipastikan mengandungi segala pokok yang boleh dimakan buah atau isinya untuk subahagia rakyatnya. Itulah ibaratnya kerana bagi saya, UKM berupa tempat yang ada pelbagai muara imu daripada sebuah sungai yang berliku yang anu hulunya dan berpencarlah anaknya yang berlubuk dan bermengabang mencipta kubang menjadi tempat-tempat bermandi-manda dan kekadang menyelam ke lubuk setelah puas berkubang dan bermandi-manda berpuisi, berprosa, berujikaji dan bercanda kata, mencipta pusaka.

Saya seorang daripada warga ilmuwan itu yang pernah berada di muara bernama Fakulti Sains dan berlubukkan sains matematik, bermengabangkan matematik fizik dan berkubangkan mekanik quantum dan matematik kewangan. Itulah sebabnya setelah berkelana dari UKM hampir sedasawarsa dan hari ini ditatangi dan disantuni oleh pemegang amanah institusi ini, maka saya terasa begitu sebak di hati dalam mengenang baik hati dan budi dalam rindu.

Saya percaya penghargaan ini bukan suatu pembanggaan atau penyanjungan terhadap saya dalam nirvana keilmuwan saya tetapi saya anggap suatu pertaruhan tahap kepercayaan terhadap kekuatan hati-budi saya yang mungkin menjanjikan harapan dan gapaian lebih tinggi dalam beberapa impian bersama. Dua daripada unsur kepercayaan itu saya kira adalah terhadap perkara yang sudah disebut dalam ucapan Dekan Fakulti Sains tadi, iaitu yang saya ingin ungkapkan semula sebagai wahana pewarisan ilmu UKM, dan penilaian semula ilmu di muara-muara yang selama ini dianggap tidak mungkin berhulukan di pergunungan sendiri.

Perkara wahana pewarisan ilmu UKM , iaitu pengantar ilmu kepada para pelajar UKM, sejak dalam sedasawarsa kebelakangan ini, sering menjadi igauan dan tangisan rakyat terbanyak terutamanya mereka yang mengikuti sejarah dan matlamat penubuhan universiti ini. Mereka sudah menangis dan sekali sekala meraung sejak UKM menyahut dasar PPSMI pada 2003 dahulu lagi tetapi berhenti terisak-isak pada 2011 apabila kerajaaan mengisytiharkan pemansuhan dasar tersebut di sekolah dan mengeluarkan juga Pelan (Tindakan) Memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Ilmu di Institusi Pengajian Tinggi 2011-2015 dengan harapan UKM dengan penuh kebijaksanaannya meniti Pelan tersebut. Mereka memerhati sesaujana akan penitian UKM ini dan sehingga kini isakan mereka masih belum dapat dihentikan, walaupun mereka juga menerima desiran gemalai pemimpin baharu UKM yang meniup wawasan mengembalikan wahana ilmu UKM, sesuai dengan Pelan Tindakan tersebut yang tinggal hanya setahun sahaja lagi tetapi mereka mengharap-harap akan disambung dengan Pelan Tindakan Kedua dan seterusnya. Penghargaan yang diberi kepada saya hari ini memberi harapan impian baharu saya sendiri pula tentang kealangkahan manisnya pula rasanya jika saya dicekau untuk dipergunakan atau diperhambakan saya bagi tujuan merealisasikan impian murni kepemimpinan baharu UKM kini.

Perkara penilaian semula ilmu memang menjadi perjuangan dalam buana keilmuwan saya sejak 1980-an dan tugas paling berat hingga kini ialah meyakinkan sarjana kesebidangan dengan saya, sains matematik, menerima hakikat sarat-nilainya ilmu. Bukan sahaja kerana ajaran agama Islam tidak memisahkan ilmu dengan iman (agama), iaitu “ilmu” yang terpisah atau tidak mempedulikan iman tidak diiktiraf Islam sebagai ilmu tetapi cuma bertaraf pengetahuan sahaja (yang perlu dipertingkatkan martabatnya ke singhasana ilmu), menyebabkan ilmu semestinya sarat nilai iman itu.

Bukti sarat-nilainya atau tidak semestanya ilmu pasti akan terbukti jika seseorang menilai ilmu yang diajar kepada pelajarnya atau yang diselidikinya sendiri itu dalam acuan sistem kepercayaan batinnya sendiri. Yang termudahnya, tetapi kini semakin sukar kerana wahana ilmu dipaksa dalam bahasa Inggeris sahaja, ialah melihat istilah penting dalam sesebuah ilmu itu dalam bahasa Melayu. Contohnya, istilah optimum yang menjadi satu istilah besar dalam matematik tulen dan ekonomi dan pengurusan yang maknanya dalam bahasa Inggeris biasa ialah “the best” dan matematiknya begitu canggih itu, amatlah sukar menyedari tidak semestanya konsep optimum itu.

Akan tetapi sebaik sahaja istilah optimum ini dijelaskan dalam bahasa Melayu sebagai model untuk melaksanakan makna yang dimaksudkan dengan kata sifat “yang paling baik” hampir dengan serta-mertalah rasanya seseorang akan menyedari yang kita ada makna “paling baik” yang amat berbeza dan yang memerlukan matematik yang berbeza. Bahkan “paling baik” dalam kebudayaan Melayu ialah “berpada-pada” (buat baik tidak dinasihatkan supaya seoptimum mungkin) dan apabila dihayati nilai islam pula maka “yang terbaik” ialah “yang wusta” sehingga memerlukan matematik baharu yang layak dinamai matematik pewustaan bagi menggantikan matematik pengoptimuman itu.

Begitulah juga halnya istilah “pembangunan” dengan development yang selama ini kita dikelabui dengan kebenaran teori pembangunan yang berasaskan kepada konsep development, bukannya pembangunan dalam pengertian sebenar istilah dalam Bahasa Melayu yang berasal daripada “bangun” itu dan adanya sejarah dasar pembangunan kita yang asli pada zaman Sriwijaya yang bermatlamatkan subahagia, bukannya bermatalamatkan kebendaan atau kejasmanian secara dominannya.

Penilaian ilmu menerusi aspek lainnya mungkin lebih sukar lagi, tetapi tetap perlu diterokai, iaitu menerusi pemeriksaan falsafah sesebuah ilmu yang besar kemungkinannya akan menerbitkan falsafah ilmu kita yang berhulukan sungai Thames itu betentangan dengan falsafah keagamaan kita seperti falsafah dalam fizik teori ialah ateisme, deisisme (tuhan tak relevan) atau apedulisme (falsafah tak peduli apa agama pun) atau peduli agama bukan Islam seperti Hinduisme dalam sebuah teori mekanik quantum.

Penilaian yang juga sukar caranya tetapi masih juga perlu dilakukan ialah penilaian aksiom sesebuah teori seperti aksiom teori kejadian alam semesta ini (terkenalnya teori deguman besar itu) beraksiomkan “dari ada kepada ada” sedangkan aksiom yang kejadian mengikut Islam ialah “dari tiada kepada ada.”

Penilaian atau kritikan ilmu juga amat berpotensi dapat dilakukan menerusi penggalian khazanah ilmu kita sendiri sejak abad ke-5 M dahulu, iaitu yang ditulis dalam Bahasa Melayu di batu-batu bersurat (dalam huruf Palawa dari India) dan manuskrip Melayu sejak abad ke-13 M (dalam huruf Jawi dari Arab). Penyelidikan etnoilmu dalam Bahasa Melayu ini sekaligus membantu kita mengurangkan rasa rendah diri kita berbanding dengan Eropah (Inggeris terutamanya) dan memupuk rasa pertriotisme yang lebih tinggi kerana ketiadaan pengetahuan adanya ilmu kita sendiri dalam Bahasa Melayu ) sejak abad ke-5 Masihi menyebabkan ilmu yang kita ajar sekarang amat berpusatkan Eropah (kalau pun bukan Inggeris) yang memudahkan lagi pengenyahan kebudayaan kita sendiri.

Penilaian ilmu menerusi falsafah dan aksiom ilmu serta warisan ilmu sendiri memerlukan keinsafan kepada kemuliaan sistem nilai dan sistem kepercayaan kita sendiri serta sebahagian daripada pencapaian tamadun kita sendiri berbanding dengan hak orang lain. Lagi sekali saya bukan sahaja berhasrat menyemarakkan bidang kritikan ilmu ini malah sangguplah diperhambakan diri ini dalam pemupukan keinsafan ini di muara bidang saya nanti, jika peluang dan ruang diberikan nanti, insya Allah.

Y. Amat Bhg Tun Procanselor, para pemimpin UKM yang dihormati, dan para hadirin yang bersabar sekalian) demikian sedikit cetusan rasa yang tidak sepertinya ini untuk renungan para hadirin sekalian terutamanya rakan-rakan kesebidangan saya, dan para graduan semuanya, demi gambaran wawasan dan impian bersama kita tentang wajah ilmu kita nanti bagi memajukan dan mengindahkan lagi parlak keilmuwan khususnya di UKM ini atas landasan asal kewujudan universiti ini.

Akhir kata, lagi sekali, terima kasih tak tepermanainya kepada semua peringkat kepemimpinan Universiti.

*Ucapan balas penerimaan Profesor Emeritus UKM, dibaca pada petang 3 Okt 2014 di Dewan Cancelor UKM. Judul untuk tujuan penyiaran oleh Roketkini. Teks ucapan ini disiarkan seadanya tanpa sebarang penyuntingan.

**Shaharir Mohamad Zain adalah bekas Profesor Matematik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Mantan Presiden ASASI ini adalah pakar dalam bidang Matematik, Fizik Kuantum, Sains Islam, Etnomatematik, Etnosains dan Bahasa Melayu.

Pernah bertugas sebagai Zamil Penyelidik Kanan di Pusat Dialog Peradaban, Universiti Malaya, Shaharir adalah salah seorang intelektual yang bukan sahaja menguasai bidangnya dengan mendalam, tapi juga berani meneroka bidang lain.

Shaharir adalah Pengerusi Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) dan pelopor gagasan pemeribumian ilmu dalam konteks tamadun Melayu.

Beliau telah menulis 24 buah buku, menerjemah lima buah buku terutamanya bidang falsafah sains, serta menjadi penyunting bagi 10 buah buku di samping ratusan jurnal, makalah, prasidang yang rentas-bidang.

13 SAHABAT PEMBINA MOMENTUM oleh Roslan Ab Hamid

13 SAHABAT PEMBINA MOMENTUM
.
Kelilingi diri dalam lingkungan 13 orang yang ada aura sebegini.
.
1. Pertama, mereka yang berjiwa besar dan punya ambisius (cita cita) tinggi. Mereka yang melepasi perkara keduniaan. Mereka yang ada visi akhirat.
.
2. Kedua, Mereka yang sentiasa berpagi pagi -optimis, positif dan bahagia.
.
2. Kedua, mereka yang ada idea bernas serta ambil keputusan melakukannya dengan penuh kesungguhan.
.
3. Mereka yang memiliki misi dan ingin mencapai tujuan yang sama dengan kita.
.
4. Mereka yang merupakan pencari solusi dan pemecah masalah yang bijak.
.
5. Mereka yang dapat membantu memanfaatkan potensi dan menemukan apa yang terbaik untuk kita. Teguran mereka mungkin keras namun jelas ia ikhlas.
.
6. Mereka yang dapat menginspirasi diri dan sentiasa berikan contoh terbaik. Pada diri mereka ada jejak kesuksesan yang jelas.
.
8. Mereka yang selalu bergerak maju dalam kehidupan. Tidak berkeluh kesah. Tidak ambil kisah pada kutukan dan cacian.
.
9. Mereka yang dapat memberikan pandangan atau umpan balik (feedback) yang benar.
.
10. Mereka yang berjanji serta menepati janji mereka.
.
11. Mereka yang menerima kita dengan seadanya. Sabar dengan kelemahan diri kita.
.
12. Mereka yang beriman dan berpesan pesan dengan kebenaran dan kesabaran.
.
13. Mereka yang berjanji untuk berjiran di syurga.

Macai dan Kemacaian Politik oleh Fathi Aris Omar

Macai dan kemacaian seseorang bermula semudah ini sahaja: kita mengundi parti yang menang dan kita rasa menjadi sebahagian daripada [rangkaian kuasa] kerajaan.

Jadi apabila ada pihak lain sindir, perlekeh dan kritik kerajaan, kita tiba-tiba mudah tersinggung. Hati kita terasa panas, dan kita mudah melenting untuk mempertahanan parti [kerajaan] itu.

Sepatutnya kita hanya mengundi perubahan dan selalu mengawasi perjalanan kerajaan demi memastikan perubahan itu dilaksanakan; bukan menjadi macai.

Namun ia selalunya tidak berlaku begitu kerana kita rasa menjadi "sebahagian" rangkaian kuasa itu!

Padahal rakyat, selepas membuang undi, kerja mereka sepatutnya mengawasi kuasa. Mengawasi ertinya berhati-hati, selalu waspada dan mencurigai gerak pemimpin kerajaan. Kerana di tangan mereka ada amanah yang kita sampaikan melalui undi kita. Tetapi tidak jadi begitu pula.

Pengundi tidak dapat "menjarakkan diri" daripada kuasa kerana kemenangan itu atau kerana setuju dengan dasar [manifesto] kerajaan itu atau kerana suka pada pemimpin kerajaan tertentu.

Pengundi, pada asalnya rakyat biasa yang memilih, "menganut" kekuasaan [macam memeluk agama] dan "memperibadikan" unsur kekuasaan itu [seakan-akan sebahagian keluarga kita].***

Macam kita terasa kalau ibu bapa kita dimaki atau adik-beradik kita dikeji. Macam kita terasa jika anutan agama kita terusik.

Demikian hebatnya kuasa memacaikan seseorang; menukar pengundi, rakyat biasa, menjadi ejen kekuasaan tidak rasmi.

Padahal kita bukan anggota parti atau dekat dengan aktivis parti atau anak penggiat parti. Kita hanya pengundi biasa tetapi "dirasuk" unsur kuasa itu. Ajaib, memang ganjil.

Dulu penyokong BN mengalami psikologi ini, kini penyokong PH pula menganutnya.

*** TAMBAHAN: Psikologi ini, rasa kebersamaan, macam kita berada di tengah keluarga dan di kampung halaman. Sense of belonging.

Kalau kita sokong PAS, kita tiba-tiba rasa Kuala Terengganu diperintah oleh "kita". Kalau kita sokong PH pula, mula tumbuh perasaan Putrajaya dan Dataran Merdeka "kita punya". Tiba-tiba ia muncul...

SEMANGAT MEMBANGSA YANG MUDAH TERPADAM oleh Roslan Ab Hamid

SEMANGAT MEMBANGSA YANG MUDAH TERPADAM
.
1. Sebulan lepas, sekitar November, kalangan orang kuat partai cuba timbukan semangat Melayu dengan kempen boikot kedai Cina. Seperti biasa, semua ini akan gagal apabila ia dimulakan hanya dengan bekal "semangat politik".
.
2. Beberapa buah bas cuba diangkut untuk membeli di ST Rosyam Mart. Saya senyum sahaja. Benarlah semangat tidak akan lama dapat mengugat. Apatah lagi apabila ia di buat tanpa ada usul dan siasat.
.
3. Sekitar buan Jun,saya ada google, tentang usaha, pengusaha pasar borong, Sri Ternak Group of Companies, merancang membuka lebih banyak pasar raya berkonsep moden di Lembah Klang.
.
4. Pengarah Eksekutif Sri Ternak Group of Companies, Datuk Raymond Ho bekata pasar raya berkonsep  moden itu lebih menarik memandangkan pelanggan hari ini mengutamakan barangan harga patut.  Pada masa yang sama mahukan persekitaran membeli-belah yang selesa.
.
5. Ini kata Datuk Raymond Ho, “Kami yakin kedai berkonsep baharu ini akan menyediakan persekitaran lima bintang dan perkhidmatan bertaraf dunia, dan pada masa yang sama menjual barangan pada harga borong,” katanya kepada Bernama.
.
6. Dan Datuk Raymond Ho, berkata lagi, "Sri Ternak Group baru-baru ini melancarkan pasar raya berkonsep moden pertamanya, ST Rosyam Mart di Setiawangsa, secara usaha sama dengan selebriti Datuk Rosyam Nor. Ho berkata lagi, pasar raya baharu kumpulan itu yang dengan usaha sama Rosyam dilancarkan lepas Aidil Fitri.
.
7. ST Rosyam Mart yang beroperasi 24 jam merupakan  pasar raya keempat dalam kumpulan Sri Ternak Group, selepas dua premis di Selayang dan sebuah di Pasar Borong Selangor, Seri Kembangan.
.
8.  Garisbawahi, kita sokong Datuk Rosyam. Dia adalah usahawan yang hebat. Namun , jangan kita mainkan cerita bangsa dan agama hanya untuk semarakkan kempen boikot yang tidak kena pada tempat dan masa. Akhirnya kita yang malu sendiri.
.
9. Soal bisnes dan keusahawanan jangan ditimbulkan dalam amarah politik yang entah apa apa. Ia tidak akan ke mana mana dan kita akan jadi bulldozer orang politik sahaja akhirnya.