Menurut Prof. Diraja Syed Muhammad Naquib Al-Attas, ketandusan adab dalam kalangan ilmuan memberi kesan buruk kepada masyarakat dan perkembangan ilmu secara keseluruhannya. Dalam karya-karya beliau, khususnya dalam konsep pendidikan Islam, adab ditekankan sebagai elemen penting yang mengawal dan membimbing ilmuan dalam menjalankan tugas mereka sebagai penyampai dan pewaris ilmu.
1. Keruntuhan Keperibadian Ilmuan
Prof. Al-Attas menyatakan bahawa tanpa adab, ilmuan akan kehilangan integriti dan kebijaksanaan dalam mengendalikan ilmu yang dimiliki. Mereka cenderung menjadi sombong, bongkak, dan kurang menghormati kebenaran. Hal ini menjurus kepada hilangnya sifat tawaduk (rendah hati) yang sepatutnya ada dalam diri seorang ilmuan, kerana mereka gagal mengenal kedudukan sebenar ilmu dan peranan mereka dalam menyampaikannya.
2. Kesalahfahaman dan Penyalahgunaan Ilmu
Ketandusan adab menyebabkan ilmuan menyalahgunakan ilmu untuk tujuan peribadi, politik, atau materialistik. Tanpa adab, ilmu yang seharusnya menjadi alat untuk mendekatkan diri kepada kebenaran dan Tuhan digunakan sebagai alat manipulasi, merendahkan martabat ilmu itu sendiri. Menurut Al-Attas, adab adalah kunci untuk memahami dan menggunakan ilmu dengan betul, selari dengan kehendak syarak.
3. Penyebaran Ilmu yang Tidak Sahih
Ilmuan tanpa adab sering kali gagal membezakan antara ilmu yang benar (ḥaqq) dan ilmu yang palsu (bāṭil). Prof. Al-Attas menegaskan bahawa kekurangan adab menjadikan ilmuan terdedah kepada fahaman-fahaman yang salah dan sesat, sekali gus menyebarkan ilmu yang tidak sahih kepada masyarakat. Ketiadaan adab menjejaskan proses penyaringan ilmu, menyebabkan penularan maklumat yang salah dan mengelirukan.
4. Kehilangan Panduan Epistemologi
Prof. Al-Attas berpendapat bahawa adab berkait rapat dengan tatanan ilmu yang benar. Ketandusan adab akan menggugat hierarki dan struktur ilmu yang telah diterima dalam tradisi keilmuan Islam. Ini membawa kepada kecelaruan epistemologi, di mana ilmuan tidak lagi memahami kedudukan sebenar ilmu dan cabang-cabangnya. Akibatnya, berlaku penolakan terhadap ilmu-ilmu tradisional yang dianggap tidak relevan, walhal ia adalah asas kepada ilmu-ilmu moden.
5. Kerosakan dalam Pendidikan
Dalam konteks pendidikan, ketiadaan adab dalam kalangan ilmuan memberi kesan buruk kepada pelajar dan sistem pendidikan secara keseluruhan. Prof. Al-Attas menyatakan bahawa tujuan pendidikan bukan sekadar menyampaikan pengetahuan, tetapi untuk melahirkan insan yang beradab. Ilmuan yang tidak beradab gagal menjadi contoh dan teladan kepada pelajar, yang seterusnya melahirkan generasi yang juga ketandusan adab.
6. Pemisahan Ilmu dan Akhlak
Prof. Al-Attas menegaskan bahawa ketandusan adab menyebabkan pemisahan antara ilmu dan akhlak. Ilmuan yang tidak memiliki adab mungkin pakar dalam bidang tertentu, tetapi gagal menerapkan ilmu mereka dengan hikmah dan akhlak yang baik. Ini menyebabkan mereka hanya menguasai aspek teknikal ilmu, tetapi kehilangan dimensi spiritual dan etika yang sepatutnya menyertai ilmu tersebut.
Kesimpulan
Secara keseluruhannya, menurut Prof. Diraja Naquib Al-Attas, ketandusan adab dalam kalangan ilmuan membawa kepada kerosakan yang besar dalam masyarakat, ilmu, dan pendidikan. Adab adalah asas yang mengatur hubungan ilmuan dengan ilmu, masyarakat, dan Tuhan. Ketiadaannya bukan sahaja mencacatkan peribadi ilmuan, tetapi juga menjejaskan ketulenan dan keberkatan ilmu yang disampaikan.