Monday, November 25, 2024

Ulasan Buku "Competing in the Age of AI"

Buku Competing in the Age of AI oleh Marco Iansiti dan Karim R. Lakhani adalah panduan penting untuk memahami bagaimana kecerdasan buatan (AI) mengubah strategi perniagaan dan kepimpinan dalam era digital. Buku ini diterbitkan oleh Harvard Business Review Press, membincangkan cara algoritma dan rangkaian mengubah landskap ekonomi dan organisasi.

Beberapa aspek menarik yang diketengahkan:

1. Model Perniagaan yang Didorong AI: Buku ini menekankan bagaimana syarikat yang berasaskan data dan algoritma dapat meningkatkan skala operasi dengan cepat, berbanding model tradisional yang terhad oleh struktur fizikal.


2. Disrupsi Pasaran: Penulis menerangkan bagaimana AI mencipta peluang baru dan mengganggu sektor tradisional, memaksa pemimpin untuk menyesuaikan diri dengan pantas.


3. Kepimpinan dan Inovasi: Marco dan Karim menegaskan pentingnya membina organisasi yang berorientasikan data, memanfaatkan AI bukan sahaja untuk automasi tetapi untuk mencipta nilai baharu.


4. Kajian Kes: Buku ini menggunakan contoh-contoh syarikat seperti Amazon, Google, dan pelbagai firma lain untuk menunjukkan bagaimana mereka mengintegrasikan AI ke dalam strategi utama mereka.



Buku ini sangat relevan untuk pemimpin perniagaan, pakar teknologi, atau sesiapa yang ingin memahami peranan AI dalam memacu transformasi digital. Ia juga memberikan wawasan mendalam tentang cara AI mengubah struktur ekonomi global dan memberi panduan praktikal untuk memimpin dalam dunia yang semakin dikuasai teknologi.


Konsep Adab Menurut Prof Diraja Naquib Al-Attas

Prof. Diraja Syed Muhammad Naquib Al-Attas mentakrifkan adab sebagai konsep penting dalam pendidikan dan peradaban Islam. Menurut beliau, adab bukan sekadar tatasusila atau perilaku sopan, tetapi mencakup makna yang lebih mendalam, iaitu:

1. Pengenalan dan Pengakuan Kebenaran

Adab melibatkan pengiktirafan terhadap sesuatu perkara sesuai dengan kedudukannya yang sebenar. Ini bermaksud memahami dan menghormati peranan dan hakikat sesuatu berdasarkan ilmu yang benar.

2. Ilmu dan Hikmah

Adab berkait rapat dengan ilmu dan hikmah. Seorang yang beradab adalah seseorang yang memiliki ilmu yang benar, berusaha mencarinya, dan menggunakannya dengan tepat. Oleh itu, adab tidak boleh dipisahkan daripada pendidikan, kerana pendidikan adalah proses menanamkan adab dalam individu.

3. Hubungan dengan Tuhan, Diri, dan Makhluk

Adab merangkumi hubungan seorang insan dengan Allah, dirinya sendiri, sesama manusia, dan alam. Adab terhadap Allah melibatkan ketaatan, keikhlasan, dan kehambaan. Adab terhadap diri sendiri adalah menjaga kehormatan diri, sementara adab terhadap makhluk lain ialah berbuat baik dan berlaku adil.

4. Keseimbangan dalam Kehidupan

Adab membawa kepada keseimbangan dalam semua aspek kehidupan. Ia memastikan keharmonian dalam pemikiran, tindakan, dan hubungan, serta menghindarkan manusia daripada sifat melampaui batas atau kekurangan dalam menunaikan tanggungjawab.

5. Elemen Tazkiyah (Penyucian)

Adab juga berkait dengan penyucian jiwa. Menurut Al-Attas, adab berfungsi untuk membersihkan hati dan fikiran daripada unsur-unsur negatif seperti kejahilan, keangkuhan, dan kebatilan, supaya insan mampu mendekati kebenaran.

6. Asas Peradaban

Adab adalah asas kepada pembentukan tamadun. Prof. Al-Attas percaya bahawa kegagalan memahami dan mengamalkan adab adalah punca kejatuhan peradaban. Oleh itu, pembangunan peradaban Islam harus bermula dengan pendidikan yang menanamkan adab.

Kesimpulan

Adab menurut Prof. Diraja Naquib Al-Attas adalah suatu konsep yang holistik dan mendalam, merangkumi aspek ilmu, hubungan, keseimbangan, dan penyucian. Ia adalah tunjang kepada pembentukan peribadi, masyarakat, dan peradaban yang berasaskan nilai-nilai Islam.