Prof. Diraja Syed Muhammad Naquib Al-Attas mentakrifkan adab sebagai konsep penting dalam pendidikan dan peradaban Islam. Menurut beliau, adab bukan sekadar tatasusila atau perilaku sopan, tetapi mencakup makna yang lebih mendalam, iaitu:
1. Pengenalan dan Pengakuan Kebenaran
Adab melibatkan pengiktirafan terhadap sesuatu perkara sesuai dengan kedudukannya yang sebenar. Ini bermaksud memahami dan menghormati peranan dan hakikat sesuatu berdasarkan ilmu yang benar.
2. Ilmu dan Hikmah
Adab berkait rapat dengan ilmu dan hikmah. Seorang yang beradab adalah seseorang yang memiliki ilmu yang benar, berusaha mencarinya, dan menggunakannya dengan tepat. Oleh itu, adab tidak boleh dipisahkan daripada pendidikan, kerana pendidikan adalah proses menanamkan adab dalam individu.
3. Hubungan dengan Tuhan, Diri, dan Makhluk
Adab merangkumi hubungan seorang insan dengan Allah, dirinya sendiri, sesama manusia, dan alam. Adab terhadap Allah melibatkan ketaatan, keikhlasan, dan kehambaan. Adab terhadap diri sendiri adalah menjaga kehormatan diri, sementara adab terhadap makhluk lain ialah berbuat baik dan berlaku adil.
4. Keseimbangan dalam Kehidupan
Adab membawa kepada keseimbangan dalam semua aspek kehidupan. Ia memastikan keharmonian dalam pemikiran, tindakan, dan hubungan, serta menghindarkan manusia daripada sifat melampaui batas atau kekurangan dalam menunaikan tanggungjawab.
5. Elemen Tazkiyah (Penyucian)
Adab juga berkait dengan penyucian jiwa. Menurut Al-Attas, adab berfungsi untuk membersihkan hati dan fikiran daripada unsur-unsur negatif seperti kejahilan, keangkuhan, dan kebatilan, supaya insan mampu mendekati kebenaran.
6. Asas Peradaban
Adab adalah asas kepada pembentukan tamadun. Prof. Al-Attas percaya bahawa kegagalan memahami dan mengamalkan adab adalah punca kejatuhan peradaban. Oleh itu, pembangunan peradaban Islam harus bermula dengan pendidikan yang menanamkan adab.
Kesimpulan
Adab menurut Prof. Diraja Naquib Al-Attas adalah suatu konsep yang holistik dan mendalam, merangkumi aspek ilmu, hubungan, keseimbangan, dan penyucian. Ia adalah tunjang kepada pembentukan peribadi, masyarakat, dan peradaban yang berasaskan nilai-nilai Islam.