Selain daripada kejayaan Neelofa, ini ada satu lagi ikon dalam bidang
kecantikan yang saya suka untuk berkongsi kisah kejayaannya.
Kisah Kejayaan Rita Dato’ Sosilawati.
Terkenal dengan
tagline
‘Nampak Lawa’, puteri sulung Allahyarham Dato’ Sosilawati menjadi CEO
dan menggalas tanggungjawab besar secara serta – merta pada usia 25
tahun.
Peristiwa yang meruntun jiwa itu berlaku ketika 10 hari lagi umat Islam hendak menyambut Hari Raya Aidilfitri 6 tahun lepas.
Begitu Banyak Tekanan Hebat Yang Beliau Hadapi Ketika Itu
● Kehilangan ibu yang menjadi tonggak kekuatan.
● Kekalutan operasi syarikat.
● Akaun syarikat ditutup dan dibekukan oleh pihak bank sebaik sahaja peristiwa itu tersebar.
●
Duit syarikat tidak boleh dikeluarkan dan pening memikirkan bagaimana
hendak membayar gaji pekerja lebih – lebih lagi nak dekat raya. Beliau
akhirnya meminta semua adik beradik mengeluarkan simpanan masing –
masing untuk membayar gaji pekerja.
● Hutang supplier tak boleh nak bayar.
● Bank menagih hutang sedangkan akaun dibekukan.
●
Staff ramai yang ingin berhenti kerja sebab tidak percaya dengan
kemampuan beliau yang sangat muda ketika itu untuk mengurus syarikat.
● Cuba untuk membuka akaun lain untuk syarikat tetapi di
reject oleh semua bank kecuali satu bank sahaja. Beliau masih setia dengan bank tersebut sebagai tanda terima kasih.
Walaupun Berat Masalah Yang Ditanggung, Beliau Tidak Mengaku Kalah
1) Meminta kakitangan lama dan berpengalaman agar
stay bersamanya sekurang – kurangnya 6 bulan.
2) Pergi jumpa
supplier dan berbincang. Alhamdulillah
supplier semua percaya kepada syarikatnya disebabkan ibunya tidak pernah culas membayar hutang. Beliau diberikan kredit selama 6 bulan.
3) Berbincang dengan bank untuk mencari solusi terbaik untuk pembayaran hutang.
Akaun bank syarikat dibekukan selama 5 tahun. Tahun lepas (2015) baru kes pembekuan akaun bank selesai.
Ini bermakna, beliau sebenarnya memulakan bisnes secara
ZERO! Cuma beliau bernasib baik jenama NV masih dikenali dan permintaan masih ada.
Mengapa Beliau Menaja Akademi Fantasia (AF)
● Syarikat NV telah berusia 22 tahun. Pelanggan NV kebanyakannya telah berusia 35 – 45 tahun.
● Beliau menaja AF dan melabur sebanyak 2.8 juta untuk mensasarkan golongan remaja supaya NV mampu kekal lagi 20 tahun.
Cerita Disebalik Tagline “Nampak Lawa”
Selepas
sah untuk menaja AF, pihak astro mencadangkan NV membuat tagline
seperti “Qu Puteh” atau “Terlajak Laris” tapi beliau kata, jika dia
menjadi pengikut, selamanya beliau akan jadi orang dibelakang. Jadi
beliau ingin mencari kelainan. Lagu berbentuk ‘
jingle‘ menjadi pilihan.
Beliau mencari seorang penggubah lagu. Maka terhasillah lagu “Nampak Lawa”.
Masalahnya
siapa pula akan menyanyikannya. Penggubah lagu mencadangkan seorang
penyanyi. Kosnya adalah RM20K untuk hanya beberapa saat menyanyikan lagu
tersebut.
Akhirnya beliau menyuruh komposer tersebut jadikan dia
sampai boleh menyanyi dan dia tidak malu untuk menyanyi dan beraksi
sebagai model jika itu boleh menjimatkan kos.
Pesanan Rita Bagaimana Untuk Terus Kekal Dan Relevan Dalam Industri
i) Sentiasa buat produk yang mengikut peredaran zaman. Sentiasa alert dengan perkembangan industri.
ii)
Jangan invest pada benda yang salah. Kena tahu iklan di majalah untuk
apa. Iklan di akhbar untuk apa. Iklan di radio pula untuk apa. Bukan
semua iklan menghasilkan jualan yang banyak.
iii) Dahulu pada zaman ibu beliau marketing banyak di media cetak.
iv) Tetapi sejak 2 tahun lepas beliau fokus 80% pemasaran di media sosial. Kos lebih murah dan capaian lebih luas.
v) Sejak beliau memegang tampuk NV, keuntungan yang diperolehi 8x ganda lebih banyak berbanding pada zaman ibunya.
Tahniah Rita. Usahawan muda yang kental dan jelas misi dan visinya.