SEJAUH mana matlamat dan peranan universiti ditentukan oleh faktor luaran seperti ranking dan pasaran kerja? Apakah impak agenda dan dasar negara terhadap perkembangan universiti di sesebuah negara? Apakah kaedah terbaik untuk memacu bidang pengajian tinggi Malaysia?
Itulah antara persoalan yang sering dibicarakan sejak kebelakangan ini dalam media massa dan sembang sesama intelektual. Malah itulah juga mauduk semeja sepanjang musim hari raya ini setiap kali saya bertemu tokoh pemimpin, ahli korporat dan rakan sarjana. Ada pesimis terhadap pencapaian universiti tempatan dalam liga universiti dunia. Namun, ramai juga yang kritis supaya universiti tempatan perlu mengadun acuan sendiri berdasarkan kepentingan agenda nasional, bukan dibayangi petunjuk dan kriteria global yang sering kali tidak memihak kepada negara kecil seperti Malaysia.
Seminggu lalu, selepas QS World University Ranking 2010 diumumkan, saya dihujani soalan daripada pelbagai pihak, terutama media untuk mendapat saranan. Apakah kualiti dan standard pengajian tinggi tempatan sudah menurun?Pada 16 September lalu ranking baru dikeluarkan pula oleh Times Higher Education (THE) World University Rankings 2010. Soalan sama turut dikemukakan. Kita terpaksa akur penilaian terhadap institusi pengajian tinggi sentiasa dilakukan pelbagai pihak termasuk Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), Kementerian Pengajian Tinggi menerusi instrumen rating (bukan ranking) SETARA dan badan profesional.
Semua penilaian ini menjadi antara komponen dalam sistem pengajian tinggi di Malaysia. Selain itu lima Universiti Penyelidikan (UTM, UKM, USM, UPM dan UM) turut dinilai QS sejak 2004. Perkara ini selalu menjadi bualan bahawa tidak sebuah pun universiti di Malaysia tersenarai dalam kelompok 100 universiti terbaik dunia.
Apakah makna universiti terbaik dunia? Sekadar makluman, sejak awal kewujudan ranking universiti dunia oleh QS sehingga 2009, Harvard menduduki tangga teratas. Pada 2010, giliran Cambridge pula. Apakah kedua-dua universiti berkenaan layak diiktiraf sebagai terbaik di dunia?
Teras kecemerlangan akademik ialah kecemerlangan pensyarah dan mahasiswa. Kecemerlangan akademik inilah mewarnakan komuniti ilmu universiti dengan kesegaran budaya ilmu. Pensyarah di Harvard misalnya ialah tokoh akademik dalam bidang masing-masing. Ketika saya menuntut di Harvard Business School (HBS), semua pensyarah bertaraf profesor dengan latar akademik dan profesional terbilang. Profesor bidang strategi misalnya ialah perunding strategi Apple Corporation, Intel dan kerajaan Amerika Syarikat.
Kejayaan ini berkait rapat dengan laluan kerjaya di universiti berkenaan. Jawatan tetap di HBS hanya profesor. Staf akademik lain iaitu penolong profesor dan profesor madya adalah jawatan sementara secara kontrak. Namun, untuk menjadi penolong pensyarah memerlukan pengalaman sekurang-kurangnya empat tahun sebagai felo penyelidik pasca kedoktoran. Sistem perjawatan ini diamalkan di Singapura dan Korea Selatan.
Bagaimana kaedah terbaik untuk universiti kita lebih cemerlang? Kita perlu bergerak lebih pantas dan memberi impak besar kepada kecemerlangan akademik dengan memantapkan kualiti akademik pensyarah daripada aspek pengajaran, penyelidikan, penerbitan dan perkhidmatan profesional. Laluan kerjaya pensyarah juga perlu mirip kepada universiti ternama dunia, bukan lagi terikat konsep pilih, latih (lanjutkan pengajian PhD), khidmat dan maju jaya.
Persoalannya sejauh mana komitmen melaksanakan program pemantapan kualiti akademik secara komprehensif sekali gus realistik? Sejauh mana pula penerimaan komuniti akademik untuk meningkatkan komitmen melaksanakan misi dan tanggungjawab kesarjanaan? Apakah segala-galanya perlu diumpan dengan imbuhan kewangan dan skim perkhidmatan lebih lumayan?
Jawapannya pelbagai. Namun, secara ideal mesti berasaskan konsep pendidikan dan matlamat universiti kerana universiti sebenarnya komuniti ilmu yang berkumpul untuk memperdalam kefahaman serta penghayatan dan memacu kecemerlangan ilmu menerusi penyelidikan, pengajaran serta penerbitan. Matlamat universiti tidak terungkap secara kebendaan dan diukur dengan petunjuk jangka pendek, sebaliknya bersifat ketamadunan dan pembinaan generasi masa hadapan.
Itulah antara persoalan yang sering dibicarakan sejak kebelakangan ini dalam media massa dan sembang sesama intelektual. Malah itulah juga mauduk semeja sepanjang musim hari raya ini setiap kali saya bertemu tokoh pemimpin, ahli korporat dan rakan sarjana. Ada pesimis terhadap pencapaian universiti tempatan dalam liga universiti dunia. Namun, ramai juga yang kritis supaya universiti tempatan perlu mengadun acuan sendiri berdasarkan kepentingan agenda nasional, bukan dibayangi petunjuk dan kriteria global yang sering kali tidak memihak kepada negara kecil seperti Malaysia.
Seminggu lalu, selepas QS World University Ranking 2010 diumumkan, saya dihujani soalan daripada pelbagai pihak, terutama media untuk mendapat saranan. Apakah kualiti dan standard pengajian tinggi tempatan sudah menurun?Pada 16 September lalu ranking baru dikeluarkan pula oleh Times Higher Education (THE) World University Rankings 2010. Soalan sama turut dikemukakan. Kita terpaksa akur penilaian terhadap institusi pengajian tinggi sentiasa dilakukan pelbagai pihak termasuk Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), Kementerian Pengajian Tinggi menerusi instrumen rating (bukan ranking) SETARA dan badan profesional.
Semua penilaian ini menjadi antara komponen dalam sistem pengajian tinggi di Malaysia. Selain itu lima Universiti Penyelidikan (UTM, UKM, USM, UPM dan UM) turut dinilai QS sejak 2004. Perkara ini selalu menjadi bualan bahawa tidak sebuah pun universiti di Malaysia tersenarai dalam kelompok 100 universiti terbaik dunia.
Apakah makna universiti terbaik dunia? Sekadar makluman, sejak awal kewujudan ranking universiti dunia oleh QS sehingga 2009, Harvard menduduki tangga teratas. Pada 2010, giliran Cambridge pula. Apakah kedua-dua universiti berkenaan layak diiktiraf sebagai terbaik di dunia?
Teras kecemerlangan akademik ialah kecemerlangan pensyarah dan mahasiswa. Kecemerlangan akademik inilah mewarnakan komuniti ilmu universiti dengan kesegaran budaya ilmu. Pensyarah di Harvard misalnya ialah tokoh akademik dalam bidang masing-masing. Ketika saya menuntut di Harvard Business School (HBS), semua pensyarah bertaraf profesor dengan latar akademik dan profesional terbilang. Profesor bidang strategi misalnya ialah perunding strategi Apple Corporation, Intel dan kerajaan Amerika Syarikat.
Kejayaan ini berkait rapat dengan laluan kerjaya di universiti berkenaan. Jawatan tetap di HBS hanya profesor. Staf akademik lain iaitu penolong profesor dan profesor madya adalah jawatan sementara secara kontrak. Namun, untuk menjadi penolong pensyarah memerlukan pengalaman sekurang-kurangnya empat tahun sebagai felo penyelidik pasca kedoktoran. Sistem perjawatan ini diamalkan di Singapura dan Korea Selatan.
Bagaimana kaedah terbaik untuk universiti kita lebih cemerlang? Kita perlu bergerak lebih pantas dan memberi impak besar kepada kecemerlangan akademik dengan memantapkan kualiti akademik pensyarah daripada aspek pengajaran, penyelidikan, penerbitan dan perkhidmatan profesional. Laluan kerjaya pensyarah juga perlu mirip kepada universiti ternama dunia, bukan lagi terikat konsep pilih, latih (lanjutkan pengajian PhD), khidmat dan maju jaya.
Persoalannya sejauh mana komitmen melaksanakan program pemantapan kualiti akademik secara komprehensif sekali gus realistik? Sejauh mana pula penerimaan komuniti akademik untuk meningkatkan komitmen melaksanakan misi dan tanggungjawab kesarjanaan? Apakah segala-galanya perlu diumpan dengan imbuhan kewangan dan skim perkhidmatan lebih lumayan?
Jawapannya pelbagai. Namun, secara ideal mesti berasaskan konsep pendidikan dan matlamat universiti kerana universiti sebenarnya komuniti ilmu yang berkumpul untuk memperdalam kefahaman serta penghayatan dan memacu kecemerlangan ilmu menerusi penyelidikan, pengajaran serta penerbitan. Matlamat universiti tidak terungkap secara kebendaan dan diukur dengan petunjuk jangka pendek, sebaliknya bersifat ketamadunan dan pembinaan generasi masa hadapan.
(Penulis ialah Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan penulis buku Mengangkasa Pengajian Tinggi)
(Sumber : Berita Harian)
(Sumber : Berita Harian)
No comments:
Post a Comment